Gør den kommunale kampagne en forskel?

    Abstract

    Med udgangspunkt i et online survey rettet til de opstillede kandidater ved kommunalvalget 2009, viser kapitlet, at det stadig var de traditionelle kampagneredskaber, der dominerede valgkampen. Elektroniske kampagneredskaber som Facebook og Twitter bruges fortrinsvis af de yngre kandidater og bidrager på den måde til at udjævne den fordel, som de etablerede kandidater har i forhold til de mindre etablerede. Forskellige af såvel de traditionelle som de elektroniske kampagneredskaber har en positiv effekt på andelen af personlige stemmer. Effekten er dog størst i kampen om stemmerne internt i de enkelte partier, hvilket kan forventes at lede til en øget personliggørelse af valgkampagnerne i fremtiden.
    OriginalsprogDansk
    TitelKV09 : Analyser af kommunalvalget 2009
    RedaktørerJørgen Elklit, Ulrik Kjær
    Antal sider22
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Publikationsdato2013
    Sider137-158
    Kapitel8
    ISBN (Trykt)9788776747268
    StatusUdgivet - 2013
    NavnUniversity of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences
    ISSN1602-5962

    Emneord

    • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
    • kampagneredskaber
    • personlige stemmer
    • partikonkurrence

    Citationsformater