Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde

26 Downloads (Pure)

Abstract

Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bindÅrg. 14
Udgave nummer27
Sider (fra-til)22-32
Antal sider11
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • asylsøgende børn
  • følelsesarbejde
  • pædagogisk praksis
  • velfærdsarbejdets paradokser

Citationsformater