Abstract
Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3 |
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | Årg. 14 |
Udgave nummer | 27 |
Sider (fra-til) | 22-32 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 2446-0273 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- asylsøgende børn
- følelsesarbejde
- pædagogisk praksis
- velfærdsarbejdets paradokser