Abstract
I det daglige tilbringer børn i danske daginstitutioner endog vældig meget tid i hinandens selskab og ikke i målrettet kommunikation med voksne. Derfor er det vigtigt, at vi får indsigt i karakteristiske processer i og sproglige og kommunikative træk ved børns leg i institutionerne. Dette kapitel giver ét eksempel på, hvad børnehaveleg kan bestå af, idet den i detaljer gennemgår en treårig minoritetssproget drengs deltagelse i tre ældre drenges tandlægeleg. Således illustreres det bl.a., hvordan den yngre dreng benytter en række forskellige ressourcer og strategier, sproglige såvel som ikke-sproglige, for at 'få lov at være med' - og at blive ved med at være det. Den enkelte legeepisode sættes endvidere ind i en større kontekst ved at inddrage drengens sociale og sproglige udvikling over en længere periode, og de to billeder (af den enkelte episode og den generelle udvikling) begge peger på, at heller ikke for legende børn i børnehavealderen er sprogtilegnelse en smertefri proces. Den involverer derimod mange sproglige og sociale anstrengelser - og alligevel risikerer barnet at blive mødt af afvisninger. Bidraget er skrevet i en børnesociolingvistisk ånd med en mikroanalytisk vinkel på data.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | En bog om sprog i daginstitutioner : analyser af sproglig praksis |
Redaktører | Annette Breinholt, Lars Holm, Helle Pia Laursen |
Antal sider | 29 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 21-50 |
ISBN (Trykt) | 9788776842796 |
Status | Udgivet - 2009 |