Abstract
Artiklen er en introduktion til de kulturbegreber, der har været i spil på det børnekulturelle felt. Den tager udgangspunkt i den samfundsmæssige udvikling fra et moderne industrisamfund til et senmoderne videns- og oplevelsessamfund, der både har ændret barndommens struktur og sat de kulturbegreber og den kulturformidlingstradition, vi har omfattet den med, til diskussion. Artiklen trækker en linje fra det pædagogiske børnekulturbegreb med rødder i det klassisk-humanistiske kulturbegreb, der bestemte børn som 'becomings' og børnekultur som en pædagogisk tilrettelagt formidlingskultur, til det antropologiske kulturbegreb, der fra 1980'erne synliggjorde børns kultur og børn som 'beings', og dermed gjorde det vigtigt at skelne mellem instrumentelle og autoteliske kulturer og mellem hverdagsæstetiske og kunstæstetiske kulturbegreber.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Dansk, kultur og kommunikation : Et pædagogisk perspektiv |
Redaktører | Mogens Sørensen |
Antal sider | 27 |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2009 |
Udgave | 2 |
Sider | 201-228 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-4116-0 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Børnekultur, børns kultur, kulturbegreber