Børn & kultur - mellem gamle begreber og nye forestillinger

Abstract

Artiklen er en introduktion til de kulturbegreber, der har været i spil på det børnekulturelle felt. Den tager udgangspunkt i den samfundsmæssige udvikling fra et moderne industrisamfund til et senmoderne videns- og oplevelsessamfund, der både har ændret barndommens struktur og sat de kulturbegreber og den kulturformidlingstradition, vi har omfattet den med, til diskussion. Artiklen trækker en linje fra det pædagogiske børnekulturbegreb med rødder i det klassisk-humanistiske kulturbegreb, der bestemte børn som 'becomings' og børnekultur som en pædagogisk tilrettelagt formidlingskultur, til det antropologiske kulturbegreb, der fra 1980'erne synliggjorde børns kultur og børn som 'beings', og dermed gjorde det vigtigt at skelne mellem instrumentelle og autoteliske kulturer og mellem hverdagsæstetiske og kunstæstetiske kulturbegreber.
OriginalsprogDansk
TitelDansk, kultur og kommunikation : Et pædagogisk perspektiv
RedaktørerMogens Sørensen
Antal sider27
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2009
Udgave2
Sider201-228
ISBN (Trykt)978-87-500-4116-0
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • Børnekultur, børns kultur, kulturbegreber

Citationsformater