Abstract

Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by.

Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om "unity in diversity" altså "forskellighedens enhed", og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.

Bidragets oversatte titelThe Heritage of the Christian Mission: the Schools of Tranquebar
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagNationalmuseet
Vol/bind7
Udgave1
Antal sider32
ISBN (Trykt)978-87-7602-108-5
ISBN (Elektronisk)978-87-7602-109-2
StatusUdgivet - 2009
NavnTranquebar Initiativets Skriftserie
Nummer7

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • mission (kristen)
  • Tranquebar
  • Tarangambadi
  • Tamil Nadu
  • social kapital

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater