@book{fdcd1a50a2d311debc73000ea68e967b,
title = "Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler",
abstract = "Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der g{\aa}r fra b{\o}rnehaveklasser til l{\ae}rerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. S{\aa} uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt st{\o}rre geografisk omr{\aa}de end selve Tranquebar by. Denne artikel ser p{\aa}, hvordan skolerne, som alle p{\aa} n{\ae}r en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der best{\aa}r af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne v{\ae}rdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen p{\aa} undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenh{\ae}ngskraft i det multi-religi{\o}se Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, p{\aa} trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om {"}unity in diversity{"} alts{\aa} {"}forskellighedens enhed{"}, og at skolerne ikke synes at fremmedg{\o}re eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, mission (kristen), Tranquebar, Tarangambadi, Tamil Nadu, social kapital, mission (Christian), Tranquebar, Tarangambadi, Tamil Nadu, Social capital",
author = "Andersen, {Peter Birkelund} and Sch{\"o}nbeck, {Oluf J.Sidney}",
year = "2009",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7602-108-5",
volume = "7",
series = "Tranquebar Initiativets Skriftserie",
publisher = "Nationalmuseet",
number = "7",
edition = "1",
}