Intet billede af Karen Borgnakke
1976 …2019

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV


Karen Borgnakke er dr.pæd. og professor i pædagogik ved Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2005. Karen Borgnakke var i perioden forud professor i almenpædagogik ved Syddansk Universitet, og tidligere lektor og leder af forskeruddannelsen ved Danmarks Lærerhøjskole/DPU. Karen Borgnakke har mange års erfaringer med empirisk forskning og etnografiske studier i læreprocesser og pædagogiske forandringsstrategier, sammenfattet i disputatsen fra 1996 Pædagogisk feltforskning og procesanalytisk metodologi. 

Karen Borgnakke var medlem af Statens Humanistiske Forskningsråd, SHF, i 1995 -2000. Siden 1990 har hun medvirket til udvikling af de akademiske uddannelser og forskeruddannelse på de pædagogiske fagområder og er i 2009-2014 medlem af Erhvervsforskerudvalget. Aktuelt deltager hun i en række internationale forskernetværk og projekter om organisations- og pædagogikudvikling. Der gennemføres etnografiske studier i skolastiske, professionsorienterede og akademiske læringskontekster.

Primære forskningsområder

Læreprocesforskning
Professionalisering og pædagogiske forandringsstrategier
Køn og pædagogik
Børne- og ungdomskultur
Etnografisk skole- og uddannelsesforskning
Forskningsmetodologi og videnskabsteori

Aktuel forskning

Udvikling af forskningsprojekter i den skolastiske, den professionsorienterede og den akademiske læringskontekst.
 

Leder af forskningsgruppen Innovative læringskontekster.

Deltager som koordinator i ECER network 19 Ethnography og som regional editor, Ethnography and Education, Routledge, Taylor & Francis group.

Undervisnings- og vejledningsområder

 

Supervise PhD students and teach master students at The Department of Media, Cognition and Communication, Section Education

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN-landende enige om 17 Verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 9 - Industri, innovation og infrastruktur

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • læring, professionalisering, køn, etnografisk uddannelsesforskning, kvalitative forskningsmetodologier, klasserumsforskning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Karen Borgnakke er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler