Billede af Johan Peter Uldall Fynbo
  • Jagtvej 128, Tårn 1, 2. sal, 2200 København N.

20002019

Publikationer pr. år

Personlig profil

Primære forskningsområder

Gammaglimt, kilder til gravitationsbølger, kvasarer, galakser, oprindelsen af grundstofferne, det tidlige Univers.

Aktuel forskning

Spektroskopi af gammaglimt og kvasarer, kilder til gravitationsbølger, de fjerneste observerbare objekter i Universet.

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg har givet kurser i Galakser, Galaksedannelse, Kosmologi, Videregående kosmologi, Galaktisk dynamik, Astronomiens fundament og Observationel Astrofysik. 

Desuden har jeg undervist på en række PhD (sommer)skoler.

Jeg har været vejleder på flg. PhD.-afhandlinger og specialer (ikke komplet):

PhD

Specialer

 

CV

Født 1971 i Vejle

Gift med Charlotte Harkjær Fynbo 2003. To børn: Clara Kirstine Fynbo (2006) og Rasmus Peter Fynbo (2009).

Uddannet ved Århus Universitet. Cand. scient i fysik 1998, PhD i naturvidenskab 2000.

Forskningsfellow ved det Europæiske Syd Observatorium 2000-2002.

Post.doc. 2002-2004 betalt af Carlsbergfondet (med basis i Århus, men ansat ved Københavns Universitet).

Lektor ved Niels Bohr Institutet fra 2004. 2005 medstifter af Danmarks grundforskningsfonds center for kosmologi. 

Professor mso fra 2011 i.f.m. et ERC starting grant (consolidator catagory) projekt. Professor fra maj 2019.

Fra 2018 tilknyttet grundforskningscenteret DAWN, der studerer de første galakser og kvasarer.

Sprogkundskaber

Dansk (modersmål), engelsk (skrift og tale), tysk (til husbehov)

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Galakser
  • Gammaglimt
  • Dark ages
  • Gravitationsbølger

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Johan Peter Uldall Fynbo er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 12 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller