Beskrivelse
Både i Sverige og Danmark dominerer ideen om at skabe lighed gennem uddannelse. Alligevel ved vi, at uddannelseschance er proportional med økonomisk og kulturel positionering i det sociale rum. Spørgsmålet er derfor, hvordan social ulighed slår igennem i uddannelserne - såvel strukturelt som i praktikken. Fokus er på ungdomsuddannelser og formålet er at analysere, hvordan forskellige ungdomsuddannelser, afhængig af deres positionering i uddannelsesfeltet, håndterer opgaven med at inkludere alle: hvilke unge inkluderes, hvordan kategoriseres de inkluderede unge, og hvordan påvirker bestræbelser på at inkludere alle det pædagogiske arbejde på skolerne? Formålet er tillige at anlægge et komparativt perspektiv og analysere, hvilke muligheder en integreret gymnasieskole i Sverige versus en differentieret ungdomsuddannelse i Danmark skaber for inklusion af alle i forhold til kønnede, etniske og socioøkonomiske forskelskategorier.Periode | 27 feb. 2008 |
---|---|
Begivenhedstitel | Lighed i et multikulturelt samfund: Hvad er det og kan det lade sig gøre? |
Begivenhedstype | Konference |
Arrangør | Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Center for Lighed og Multikulturalisme |
Placering | København, DanmarkVis på kort |