14. juli 2022

Immunforsvaret kan hjælpe med at afsløre, om du har kræft

Kræft

Hvordan finder man en farlig kræftform, hvis ikke man er helt sikker på, hvad man leder efter, og hvor man skal lede? Ny forskning i galdevejskræft fra Københavns Universitet kan lede vejen for at opspore ekstremt dødelige kræftformer tidligt.

Immunsystem
"Galdevejskræft ændrer immuncellernes opførsel, hvilket resulterer i et unikt udtryk af mikro-RNA molekyler i patienternes blod. Disse ændringer kan vi bruge til at diagnosticere patienter," siger forsker bag nyt studie. Illustration: Canva.

En af de mest dødelige kræftformer er galdevejskræft.

Kun en tredjedel af patienter, der får diagnosen kan opereres.

Resten kan kun tilbydes livsforlængende medicin.

Det skyldes, at kræftformen er svær at opdage. De fleste patienter bliver derfor diagnosticeret sent, hvor kræften har haft tid til at udvikle sig.

Men ny forskning fra Københavns Universitet kan bane vejen for tidligt at opspore galdevejskræft og andre meget alvorlige kræftformer.

Dan Høgdall, læge og Ph.d.

”Vi viser med dette studie, at galdevejskræft ændrer immuncellernes opførsel, hvilket resulterer i et unikt udtryk af mikro-RNA molekyler i patienternes blod. Disse ændringer kan vi bruge til at diagnosticere patienter med galdevejskræft tidligere end ved brug af nuværende test,” siger lektor Jesper Bøje Andersen, der er leder af den gruppe forskere, som står bag studiet.

”Tumorer, som for eksempel tumorer i galdevejene, kan være meget forskellige, og det kan derfor være svært at finde et sammenfattende mål for dem. Men alle kræftformer har det til fælles, at de påvirker immunsystemet,” siger ph.d. Dan Høgdall, der er førsteforfatter på studiet og forsker fra Biotech Research & Innovation Centre på Københavns Universitet og Kræftafdelingen på Herlev og Gentofte Hospital og tilføjer:

”Vi skal tænke mere på, hvordan kræft påvirker kroppen som en helhed i stedet for at have et isoleret fokus på kræftcellerne. En bredere tankegang har for eksempel åbnet helt nye behandlingsmuligheder med immunterapi, hvor vi egentligt retter behandlingen mod immunceller i stedet for klassisk at rette behandling mod kræftcellerne. Denne bredere tilgang kan også give os vigtig viden i forhold til tidlig diagnostik.”

Kræft ændrer immuncellernes opførsel

Forskerne har undersøgt over 200 blodprøver fra patienter med og uden galdevejskræft. Her har de lavet en analyse af blodets celler, hvoraf en stor del af dem er immunceller. Helt konkret har de lavet en mikro-RNA-analyse. Mikro-RNA er en type af gener og en vigtig brik i den komplekse udvikling af det menneskelige genom.

”Ved at sammenligne niveauerne af mikro-RNA'er i blodet identificerede vi fire mikro-RNA'er, der kunne identificere patienter med galdevejskræft fra raske deltagere. Det kunne andre analyser af blodet ikke fange. Alt i alt indikerer disse data, at mikro-RNA'er er stabilt ændret hos patienter med galdevejskræft,” siger Jesper Bøje Andersen.

Der findes allerede forskning i kræft og immunsystemet. Men det er første gang, forskere har undersøgt det i forhold til galdevejskræft.

”Måden, vi undersøger det på, er også ny. Vi ser på blodet som helhed og ser dermed på alle cellerne, som i høj grad består af immunceller. Der forskes meget i metoder til at finde kræft tidligt. Men det er som at finde en nål i en høstak, da vi gerne vil finde det mens tumoren er lille. Tanken med denne tilgang er, at vi i stedet for at lede efter nålen, kigger efter små ændringer i høstakken,” siger Dan Høgdall.

Selvom forskerne nu er klar med et nyt studie, så går der et stykke tid, før den nye metode faktisk kan bruges til at diagnosticere patienter.

”Det er grundforskning, så der går altså noget tid. Men det peger i retning af, det kan give mening at se på den systemiske påvirkning af kræft. Men det er noget, vi skal undersøge meget nærmere,” siger Dan Høgdall.

Du kan læse hele studiet ”Whole blood microRNAs capture systemic reprogramming and have diagnostic potential in patients with biliary tract cancer” her.