28. marts 2019

2,5 millioner euro til at udforske kampen om vores opmærksomhed

Tildeling

Morten Axel Pedersen, professor ved Institut for Antropologi og vice-leder for Copenhagen Center for Social Data Science, er netop blevet tildelt et Advanced Grant fra Det Europæiske Forskningsråd. Han står bag forskningsprojektet DISTRACT, der udforsker kampen om vores opmærksomhed.

Er vores opmærksomhed blevet en knap ressource? I et nyt tværvidenskabeligt projekt undersøger samfundsforskere samspillet mellem distraktion og digitalisering.

- Formålet er at undersøge opmærksomhed som en knap ressource i et af verdens mest digitaliserede lande - nemlig Danmark, siger Morten Axel Pedersen, professor på Institut for Antropologi, Det Samfundsvidenskabelige fakultet, Københavns Universitet.

Han er Principal Investigator på det nye forskningsprojekt ’DISTRACT - The Political Economy of Distraction in Digitised Denmark’, der er forankret ved Copenhagen Centre for Social Data (SODAS) og Institut for Antropologi, Københavns Universitet.

- DISTRACT vil være et kæmpe løft for Institut for Antropologi, for Copenhagen Center for Social Data Science og for dansk samfundsvidenskab i bred forstand. Projektet bliver udført af et stærkt team af forskere, som med tværfaglige metoder vil udforske det digitale Danmark på original vis, siger institutleder Helle Samuelsen, Institut for Antropologi.

Vores digitale fodspor

DISTRACT vil udvikle viden om opmærksomhedens politiske økonomi. Den består eksempelvis i, at førende techfirmaer som Facebook og Google via deres tjenester indsamler enorme datamængder om digital adfærd, der kan bruges til målrette reklamer eller budskaber, forklarer Morten Axel Pedersen:

- I det tyvende århundrede var olie den ultimative knappe ressource, og verdens største firmaer var typisk olieselskaber. På mange måder har de store techfirmaer nu overtaget denne plads og en global og lokal konkurrence om at tiltrække og fastholde folks opmærksomhed udspiller sig i disse og de kommende år, siger han.

Forskerne vil udvikle nye datavidenskabelige metoder, der kombinerer feltobservationer og andre etnografiske data med ’store’ sociale data (Big Data).

- Populært sagt ønsker vi kombinere alt det bedste fra antropologien med alt det bedste fra data science og fra kvantitativ samfundsvidenskab, forklarer Morten Axel Pedersen.

Fra digital politik til digital detox

Projektet er opdelt i fire tværfaglige teams, der undersøger kampen om opmærksomhed. Forskerne vil blandt andet se på digital politik, public-private digitaliseringssamarbejde, digitaliserings og anti-digitalisings-initiativer på uddannelsesinstitutioner og modkulturer som ’digital detox’.

- En del af undersøgelserne skal handle om de grupper, som bevidst vælger at gå offline og skilte med det. Vi skal ikke alene undersøge den digitale økonomi men også de nye folkelige bevægelser og de politiske ideer og ideologier, der opstår sammen med og imod digitaliseringen, siger Morten Axel Pedersen.

I det tværfaglige forskningsprojekt deltager desuden adjunkt Kristoffer Albris og ph.d. studerende Eva Iris Otto (Institut for Antropologi), lektor Anders Blok (Sociologisk Institut), professor David Dreyer-Lassen (Økonomisk Institut) og professor Sune Lehmann Jørgensen (DTU og SODAS), og det forventes at ansætte flere forskere på projektet.

’DISTRACT - The Political Economy of Distraction in Digitised Denmark’ løber over fem år.

Kontakt: Morten Axel Pedersen mobil: 31314630