Abstract
Bogens tilgang er en bred historisk indramning af Verner Pantons
arbejde, som tager sit udgangspunkt i teoretiske og historiske
problemstillinger – i bogen kondenseret i temaerne miljøer, farver,
systemer og mønstre. Pantons arbejde er behandlet ud fra et ønske
om ikke blot at følge hans store produktion i dens særlige historiske
og værkkarakteristiske træk, men at finde en strukturel forståelse af
problemer i hans arbejde, der muliggør en tidssvarende og relevant
fortolkning, blandt andet ved at inddrage aspekter som Pantons
kreativitet.
Vi ser bogen som et bidrag til den kontinuerte selvkritiske refleksion,
der har præget praktikere og teoretikere inden for moderne design
siden slutningen af 1800-tallet, og som i dag spiller en væsentlig rolle i
såkaldt designtænkning. Bogen interesserer sig med en parafrase på
den franske filosof Gilles Deleuze for at ”skabe et problem”, som gør
Panton relevant for nutidigt design. Udgangspunktet for dette problem
er design efter 2. Verdenskrig.
Det har været en pointe i bogen, at Pantons arbejde på tværs af tiden
er i ganske tæt dialog med væsentlige indsigter i kultur og tænkning i
perioden efter 2. Verdenskrig, og at han var en ”trailblazer”, ikke kun
inden for det designfaglige område, men i en bredere historisk horisont.
Det er for os klart, at hans arbejde – under de givne præmisser
for udfoldelse fra 1950’erne til 1990’erne – vedbliver at være en interessant
sparringspartner for aktuelle temaer inden for designforskningen
og for de professionelle og kreative sammenhænge, som er betingelser
for unge nutidige designere.
arbejde, som tager sit udgangspunkt i teoretiske og historiske
problemstillinger – i bogen kondenseret i temaerne miljøer, farver,
systemer og mønstre. Pantons arbejde er behandlet ud fra et ønske
om ikke blot at følge hans store produktion i dens særlige historiske
og værkkarakteristiske træk, men at finde en strukturel forståelse af
problemer i hans arbejde, der muliggør en tidssvarende og relevant
fortolkning, blandt andet ved at inddrage aspekter som Pantons
kreativitet.
Vi ser bogen som et bidrag til den kontinuerte selvkritiske refleksion,
der har præget praktikere og teoretikere inden for moderne design
siden slutningen af 1800-tallet, og som i dag spiller en væsentlig rolle i
såkaldt designtænkning. Bogen interesserer sig med en parafrase på
den franske filosof Gilles Deleuze for at ”skabe et problem”, som gør
Panton relevant for nutidigt design. Udgangspunktet for dette problem
er design efter 2. Verdenskrig.
Det har været en pointe i bogen, at Pantons arbejde på tværs af tiden
er i ganske tæt dialog med væsentlige indsigter i kultur og tænkning i
perioden efter 2. Verdenskrig, og at han var en ”trailblazer”, ikke kun
inden for det designfaglige område, men i en bredere historisk horisont.
Det er for os klart, at hans arbejde – under de givne præmisser
for udfoldelse fra 1950’erne til 1990’erne – vedbliver at være en interessant
sparringspartner for aktuelle temaer inden for designforskningen
og for de professionelle og kreative sammenhænge, som er betingelser
for unge nutidige designere.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Strandberg Publishing |
Number of pages | 350 |
ISBN (Print) | 978-87-92949-57-8 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- Faculty of Humanities