Uddannelse og islam i en plural verden

Abstract

Baggrunden for det nye grundforskningsprojekt i islamstudier under det teologiske fakultet hentes i vid udstrækning i erfaringer fra lignende studier i Birmingham, England. Universiteterne, herunder de nu sækulariserede teologiske, forventer at spille en rolle i integrationspolitikken, og denne dagsorden hart givet plads for studerende fra etniske minoriteter.

Det er ikke forløbet problemløst, bl.a. fordi videnskabeligheden har skullet konkurrere med markedet. Også modsatrettede forventninger fra muslimske studerendes side har lagt pres på uddannelsen. To meget forskellige lærdomstraditioner mødes, hvor den europæiske er nervøs for at blive 'bombet tilbage' til et tidligere trin, og de muslimske er bange for at miste identitet og rødder. Forhandlingsprocessen, der ledsager samarbejdet, kan og vil i fremtiden nedbryde megen mistro, men ikke for enhver pris.

 


Udgivelsesdato: december
Original languageDanish
Book seriesKritisk Forum for Praktisk Teologi
Issue number110
Pages (from-to)58-70
Number of pages13
ISSN0106-6749
Publication statusPublished - 2007

Cite this