Abstract
Operaen "Stormen paa Kjøbenhavn" (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den første, og for så vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse på dette tidspunkt ses på den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opførelser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambitiøse opsætning af Meyerbeers Hugenotterne på det Kgl. Teater i 1844), på den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx angår politiske spørgsmål som "Stormen paa Kjøbenhavn" knytter an til (om fædrelandskærlighed, enevælde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark på dette tidspunkt, spørgsmål om værdisætninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm.
Udgivelsesdato: 2010
Udgivelsesdato: 2010
Original language | English |
---|---|
Journal | Die Tonkunst |
Volume | 4 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 199-207 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 1863-3536 |
Publication status | Published - 2010 |
Keywords
- Faculty of Humanities