Spilkultur – analyse af computerspil som deltagelsesorienterede handlingsstrukturer

Kjetil Sandvik

Abstract

Dette kapitel beskriver computerspil som en type artefakter, som i stor udstrækning rummer fiktionsuniverser på samme måde som f.eks. film, men hvis særlige form rummer fortælleformer, der er struktureret og fungerer markant anderledes end dem vi møder i biografen eller i fjernsynet. Kapitlet tilbyder en model bestående af tre forskellige analytiske niveauer i forhold til hvilke vi kan undersøge hvordan computerspil fungerer som handlingsstrukturer, som vi som spillere kan engagere os i og have indflydelse på. Det første niveau forholder sig til computerspils appelstruktur og den særlige deltagelsesorienterede oplevelsesmodus, som det at spille computerspil indebærer. Det andet niveau rummer nogle dramaturgiske former, der kan anvendes i en udvidelse af analysen, hvor der fokuseres på computerspils særlige form for handlingsstruktur og fortællemåde. Og endelig rummer modellen et æstetisk niveau, hvor analysen fokuserer på de forskellige visuelle og spatiale virkemidler, som computerspil gør brug af og hvordan disse genererer forskellige lag af betydning i spillet.
Original languageDanish
Title of host publicationMedieanalyse
EditorsPalle Schantz Lauridsen, Erik Svendsen
Number of pages24
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2015
Pages283-306
Chapter14
ISBN (Print)978-87-593-1991-8
Publication statusPublished - 2015

Cite this