Abstract
Dette kapitel beskriver computerspil som en type artefakter, som i stor udstrækning rummer fiktionsuniverser på samme måde som f.eks. film, men hvis særlige form rummer fortælleformer, der er struktureret og fungerer markant anderledes end dem vi møder i biografen eller i fjernsynet. Kapitlet tilbyder en model bestående af tre forskellige analytiske niveauer i forhold til hvilke vi kan undersøge hvordan computerspil fungerer som handlingsstrukturer, som vi som spillere kan engagere os i og have indflydelse på. Det første niveau forholder sig til computerspils appelstruktur og den særlige deltagelsesorienterede oplevelsesmodus, som det at spille computerspil indebærer. Det andet niveau rummer nogle dramaturgiske former, der kan anvendes i en udvidelse af analysen, hvor der fokuseres på computerspils særlige form for handlingsstruktur og fortællemåde. Og endelig rummer modellen et æstetisk niveau, hvor analysen fokuserer på de forskellige visuelle og spatiale virkemidler, som computerspil gør brug af og hvordan disse genererer forskellige lag af betydning i spillet.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Medieanalyse |
Editors | Palle Schantz Lauridsen, Erik Svendsen |
Number of pages | 24 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2015 |
Pages | 283-306 |
Chapter | 14 |
ISBN (Print) | 978-87-593-1991-8 |
Publication status | Published - 2015 |