Abstract
MS Amiens 162 blev lavet i Paris i 1502 i et samarbejde mellem en professionel nodeskriver og den unge munk Antoine de Caulaincourt. Det indeholdt enkel flerstemmig musik til begravelser og minderitualer og skulle anvendes i et broderskab, Confrérie Ste Barbe, ved det store benediktiner-kloster i Corbie (nær Amiens). Klostret stod i disse år midt i en kamp for at bevare sine næsten 1000-årige privilegier som en uafhængig religiøs institution. En kamp mod den franske konge, mod biskoppen af Amiens og - måske især - mod en ny tids ideer, og en kamp som blev ført med argumenter og vold. Et dristigt træk for at hævde sin status var nedrivningen af abbediets gamle hovedkirke og starten på opførelsen af en ny i 1502. Oprettelsen af broderskabet og bestillingen af musikhåndskriftet i Paris kunne meget vel være et velberegnet træk for at skaffe sig lokal opbakning til byggeprojektet.
Håndskriftet indeholder musik, som i klang kan sammenlignes med samtidens kunstmusik i fylde og værdighed, men den kunne udføres af munke, som hverken kunne læse moderne mensural notation eller improvisere enkel flerstemmighed. Deres kompetence i at synge den daglige liturgi var tilstrækkelig for denne slags flerstemmighed. Repertoiret er omhyggeligt udvalgt fra forskellige traditioner, og det er blevet revideret og suppleret under brug, hvilket bidrager til at gøre det enestående.
Vi ved intet om broderskabet og dets forhold til klostret, bortset fra selve musikhåndskriftets eksistens. Dette rejser selvfølgelig en masse spørgsmål og hypoteser, som kan diskuteres. Derimod ved vi mere om hovedpersonerne i historien, abbed Pierre d’Ostrel og Antoine de Caulaincourt. Sidstnævnte skrev nemlig en nærmest dag til dag beretning om livet i klostret i sin Chronicon corbeiense - og han har signeret musikhåndskriftet.
Projektet er tilgængeligt på sitet http://amiens.pwch.dk/, hvor det findes i to forskellige formater. Online-udgaven rummer musikken udgivet som enkeltstående PDF-filer, suppleret med linkede sider med kommentarer til de enkelte sange, håndskriftsbeskrivelse, bibliografi, kilder mv., samt en lang indledende artikel ‘Prayers for the dead, funeral music and simple polyphony in a French music manuscript of the early sixteenth century’.
Dette labyrintiske materiale findes desuden organiseret i en lineær form som to PDF-bøger i A4-format: Volume 1 – Introduction and appendices (96 sider), volume 2 – Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography (262 sider).
Håndskriftet indeholder musik, som i klang kan sammenlignes med samtidens kunstmusik i fylde og værdighed, men den kunne udføres af munke, som hverken kunne læse moderne mensural notation eller improvisere enkel flerstemmighed. Deres kompetence i at synge den daglige liturgi var tilstrækkelig for denne slags flerstemmighed. Repertoiret er omhyggeligt udvalgt fra forskellige traditioner, og det er blevet revideret og suppleret under brug, hvilket bidrager til at gøre det enestående.
Vi ved intet om broderskabet og dets forhold til klostret, bortset fra selve musikhåndskriftets eksistens. Dette rejser selvfølgelig en masse spørgsmål og hypoteser, som kan diskuteres. Derimod ved vi mere om hovedpersonerne i historien, abbed Pierre d’Ostrel og Antoine de Caulaincourt. Sidstnævnte skrev nemlig en nærmest dag til dag beretning om livet i klostret i sin Chronicon corbeiense - og han har signeret musikhåndskriftet.
Projektet er tilgængeligt på sitet http://amiens.pwch.dk/, hvor det findes i to forskellige formater. Online-udgaven rummer musikken udgivet som enkeltstående PDF-filer, suppleret med linkede sider med kommentarer til de enkelte sange, håndskriftsbeskrivelse, bibliografi, kilder mv., samt en lang indledende artikel ‘Prayers for the dead, funeral music and simple polyphony in a French music manuscript of the early sixteenth century’.
Dette labyrintiske materiale findes desuden organiseret i en lineær form som to PDF-bøger i A4-format: Volume 1 – Introduction and appendices (96 sider), volume 2 – Edition of the manuscript with the commentary, lists of sources and bibliography (262 sider).
Original language | English |
---|---|
Publication date | 30 Nov 2015 |
Publication status | Published - 30 Nov 2015 |