Abstract
Denne artikel beskriver et pilotprojekt fra 2013, som havde til formål at øge opmærksomheden på klar skriftlig faglig formidling hos undervisere og studerende i kurset Dynamisk Biokemi på PharmaSchool ved Københavns Universitet (KU). På baggrund af en grundig behovsafdækning udviklede en akademisk sprogkonsulent i samarbejde med den kursusansvarlige et tiltag med eksplicit fokus på, hvordan skrivehandlinger såsom at beskrive og at diskutere anvendes i kursets faglige formidling. Tiltaget bestod bl.a. af konstruktiv feedback på den kursusansvarliges opgaveformuleringer samt skriveøvelser og diskussionsopgaver for de studerende. Tiltaget peger på, at skrivehandlinger kan anvendes som et redskab til at eksplicitere de faglige og formidlingsmæssige krav til skrivning inden for et bestemt fag. Tiltaget har også vist, at sproglig bevidsthed inden for et fag skal betragtes som er et fælles ansvar mellem underviseren og de studerende.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Sprogforum |
Volume | 2016 |
Issue number | 63 |
Pages (from-to) | 50-56 |
Number of pages | 7 |
ISSN | 0909-9328 |
Publication status | Published - 1 Dec 2016 |
Keywords
- Faculty of Humanities