Abstract
Eleverne havde en god oplevelse med Skolevalg 2017. Langt størstedelen af eleverne oplevede, at de blev klogere på dansk politik, blev mere klar til selv at deltage i politik og de håber på, at fremtidige årgange får lov til at prøve Skolevalg. Eleverne arbejdede med en bred vifte af mærkesager af både værdipolitisk karakter samt fordelingspolitisk karakter. 80 procent af eleverne brugte mindst fem timer på Skolevalg, mens otte procent brugte mere end 15 timer.
To ud af tre af eleverne i undersøgelsen havde i 2017 besøg af ungdomspolitikere i løbet af Skolevalg. Langt de fleste elever giver udtryk for, at ungdomspolitikerne var gode til at svare på spørgsmål, havde en god debattone og mødet med politikerne hjalp eleverne med at blive klogere på deres egne standpunkter. Ydermere mener eleverne, at omfanget af politikernes rolle i skolevalgsforløbet var tilpas.
Der har været en positiv udvikling i elevernes politiske selvtillid henover skolevalgsforløbet. Den interne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes tro på egne evner til at gøre sig gældende, er steget med fem point og den eksterne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes oplevelse af politikerne og det politiske systems lydhørhed overfor borgernes ønsker, er steget med to point på en skala fra 0-100. Konkret kommer den positive udviklingen blandt andet til udtryk ved en større tro på egne evner og muligheder for at gøre sig gældende i politiske sammenhænge samt, at eleverne i højere grad mener, at de kan påvirke politiske beslutninger og har holdninger, der er værd at lytte til.
Elevernes motivation til at deltage i en række politiske aktiviteter har ligeledes udviklet sig positivt henover Skolevalg. Udviklingen er størst for Facebook-deltagelse samt medlemskab af et politisk parti. Ungdomspolitikerne og de politiske ungdomsorganisationer spillede en stor rolle ved dette Skolevalg, hvilket kan være med til at forklare resultatet. Hvorvidt det fører til øget faktisk engagement vil være væsentligt at undersøge fremover.
Elevernes politiske kompas blev også styrket af Skolevalg 2017. Eleverne blev markant bedre til at indplacere de enkelte partier i de politiske blokke, de normalt indplaceres i. Også elevernes faktuelle politiske viden ser ud til at være styrket.
Samlet set viser evalueringen en række statistisk signifikante positive resultater hvad angår elevernes udbytte med Skolevalg 2017. Substantielt set er resultaterne pæne i betragtning af elevernes tidsforbrug på Skolevalg, og særligt hvad angår udviklingen i politisk selvtillid er resultaterne lovende for fremtiden. Resultaterne viser således, at det med en veltilrettelagt og engageret indsats på relativt kort tid er muligt at introducere de unge til dansk politik på effektfuld vis.
To ud af tre af eleverne i undersøgelsen havde i 2017 besøg af ungdomspolitikere i løbet af Skolevalg. Langt de fleste elever giver udtryk for, at ungdomspolitikerne var gode til at svare på spørgsmål, havde en god debattone og mødet med politikerne hjalp eleverne med at blive klogere på deres egne standpunkter. Ydermere mener eleverne, at omfanget af politikernes rolle i skolevalgsforløbet var tilpas.
Der har været en positiv udvikling i elevernes politiske selvtillid henover skolevalgsforløbet. Den interne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes tro på egne evner til at gøre sig gældende, er steget med fem point og den eksterne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes oplevelse af politikerne og det politiske systems lydhørhed overfor borgernes ønsker, er steget med to point på en skala fra 0-100. Konkret kommer den positive udviklingen blandt andet til udtryk ved en større tro på egne evner og muligheder for at gøre sig gældende i politiske sammenhænge samt, at eleverne i højere grad mener, at de kan påvirke politiske beslutninger og har holdninger, der er værd at lytte til.
Elevernes motivation til at deltage i en række politiske aktiviteter har ligeledes udviklet sig positivt henover Skolevalg. Udviklingen er størst for Facebook-deltagelse samt medlemskab af et politisk parti. Ungdomspolitikerne og de politiske ungdomsorganisationer spillede en stor rolle ved dette Skolevalg, hvilket kan være med til at forklare resultatet. Hvorvidt det fører til øget faktisk engagement vil være væsentligt at undersøge fremover.
Elevernes politiske kompas blev også styrket af Skolevalg 2017. Eleverne blev markant bedre til at indplacere de enkelte partier i de politiske blokke, de normalt indplaceres i. Også elevernes faktuelle politiske viden ser ud til at være styrket.
Samlet set viser evalueringen en række statistisk signifikante positive resultater hvad angår elevernes udbytte med Skolevalg 2017. Substantielt set er resultaterne pæne i betragtning af elevernes tidsforbrug på Skolevalg, og særligt hvad angår udviklingen i politisk selvtillid er resultaterne lovende for fremtiden. Resultaterne viser således, at det med en veltilrettelagt og engageret indsats på relativt kort tid er muligt at introducere de unge til dansk politik på effektfuld vis.
Original language | Danish |
---|---|
Place of Publication | København |
Publisher | Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet |
Pages | 1-55 |
Number of pages | 55 |
ISBN (Print) | 9788773938065 |
ISBN (Electronic) | 9788773938065 |
Publication status | Published - 7 Sept 2017 |
Series | CVAP Working Paper Series |
---|---|
Number | 2/2017 |
ISSN | 0906-1444 |
Press/Media
-
Skolevalg øger unges politiske selvtillid
Hansen, J. H.
07/09/2017
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-