TY - BOOK
T1 - Rap, rettigheder, respekt
T2 - En musikalsk antropologi om medborgerskab, kosmopolitisme og brune rappere i Danmark
AU - Ringsager, Kristine
PY - 2015/9
Y1 - 2015/9
N2 - Afhandlingen er en musikantropologisk undersøgelse af en synlig minoritetsgruppe af rappere i Danmarkog deres måde at skabe et postetnisk diasporisk identifikationsrum i en rapscene, som udgør et alternativ til det nationale identifikationsrums fastlåsende og racialiserede kategorier.Med fokus på spørgsmål om sammenhængene mellem musik, politik og identitet er hovedformålet for afhandlingen at belyse hvorfor og hvordan rap på forskellig vis aktiveres som en kosmopolitisk og social forandringsressource: Dels af brune rappere, der føler sig marginaliseret i det danske samfund og ønsker at blive anerkendt som medborgere, og dels af den medborgerskabs-og integrationsorienterede del af den offentlige sektor, der ønsker at skabe ’gode medborgere’. På baggrund af rappernes egne erfaringer diskuteres det endvidere, hvordan deres synlige andethed både sætter begrænsninger og giver mulighederi en rapscene, som spænder fra lokale undergrundsmiljøer, over en kommerciel musikbranche til arbejdet med rap og hiphop i den sociale sektor, samt hvordan ideer om rap som social forandringsagentkonstant må forhandles i forhold til stereotypificeringer af rappernes specifikke andethed
AB - Afhandlingen er en musikantropologisk undersøgelse af en synlig minoritetsgruppe af rappere i Danmarkog deres måde at skabe et postetnisk diasporisk identifikationsrum i en rapscene, som udgør et alternativ til det nationale identifikationsrums fastlåsende og racialiserede kategorier.Med fokus på spørgsmål om sammenhængene mellem musik, politik og identitet er hovedformålet for afhandlingen at belyse hvorfor og hvordan rap på forskellig vis aktiveres som en kosmopolitisk og social forandringsressource: Dels af brune rappere, der føler sig marginaliseret i det danske samfund og ønsker at blive anerkendt som medborgere, og dels af den medborgerskabs-og integrationsorienterede del af den offentlige sektor, der ønsker at skabe ’gode medborgere’. På baggrund af rappernes egne erfaringer diskuteres det endvidere, hvordan deres synlige andethed både sætter begrænsninger og giver mulighederi en rapscene, som spænder fra lokale undergrundsmiljøer, over en kommerciel musikbranche til arbejdet med rap og hiphop i den sociale sektor, samt hvordan ideer om rap som social forandringsagentkonstant må forhandles i forhold til stereotypificeringer af rappernes specifikke andethed
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Rap, rettigheder, respekt
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
CY - København
ER -