Abstract
Hensigten med denne bog er at give læseren et fundament for at vurdere psykologiens særlige videnskabsteoretiske position. Denne indplacering sker dels igennem en historisk introduktion til psykologiens etablering og til nogle af de væsentligste teoretiske retninger inden for psykologi, dels en introduktion til psykologiens fundamentale videnskabsteoretiske problem: Forholdet mellem det fysiske og det psykiske.
Ligesom bogens 1. udgave, giver 2. udgaven derudover en introduktion til generelle problemstillinger inden for videnskabsteori. Dette indbefatter blandt andet diskussioner af forskelle mellem naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, hvordan vi kan skelne mellem videnskab og pseudovidenskab, hvordan vi kan forholde os til sandhed og hvordan vi kan forstå forholdet mellem teori og ’virkelighed’. Men derudover er der en række forhold, som uddybes i denne udgave. Det omfatter blandt andet særlige udfordringer ved tværfaglighed, etiske krav til videnskab samt de måder, hvorpå psykologiens forståelser indlejres i praksis og derigennem bliver definerende for, hvordan vi kan forstå os selv som individer.
Bogen er fortrinsvis tiltænkt psykologistuderende på universitetsniveau, men vil også kunne anvendes af andre, der beskæftiger sig med psykologi og tilgrænsende discipliner, for eksempel pædagogik og filosofi. Den er skrevet i et lettilgængeligt sprog, og selv om mange af de emner og begreber, der introduceres og anvendes bogen igennem, er af filosofisk karakter, er bogen skrevet for en læser uden nævneværdigt kendskab til filosofisk terminologi og problemstillinger.
Ligesom bogens 1. udgave, giver 2. udgaven derudover en introduktion til generelle problemstillinger inden for videnskabsteori. Dette indbefatter blandt andet diskussioner af forskelle mellem naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab, hvordan vi kan skelne mellem videnskab og pseudovidenskab, hvordan vi kan forholde os til sandhed og hvordan vi kan forstå forholdet mellem teori og ’virkelighed’. Men derudover er der en række forhold, som uddybes i denne udgave. Det omfatter blandt andet særlige udfordringer ved tværfaglighed, etiske krav til videnskab samt de måder, hvorpå psykologiens forståelser indlejres i praksis og derigennem bliver definerende for, hvordan vi kan forstå os selv som individer.
Bogen er fortrinsvis tiltænkt psykologistuderende på universitetsniveau, men vil også kunne anvendes af andre, der beskæftiger sig med psykologi og tilgrænsende discipliner, for eksempel pædagogik og filosofi. Den er skrevet i et lettilgængeligt sprog, og selv om mange af de emner og begreber, der introduceres og anvendes bogen igennem, er af filosofisk karakter, er bogen skrevet for en læser uden nævneværdigt kendskab til filosofisk terminologi og problemstillinger.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Frederiksberg |
---|---|
Publisher | Samfundslitteratur |
Edition | 2 |
Number of pages | 291 |
ISBN (Print) | 9788759317808 |
Publication status | Published - 9 May 2014 |
Keywords
- Faculty of Humanities