Mobil apps´ agency i forhold til de studerendes studiepraksis

Abstract

Dette paper har fokus på krydsfeltet mellem studerendes mobilpraksis og deres studiepraksis. I marts 2012 blev to fokusgruppeinterviews med studerende fra forskellige fag på videregående uddannelser gennemført. Paper´et analyse arbejder dog med to trin. På det første analysetrin ses de to nævnte praksisser, mobil- og studiepraksis, som adskilte kategorier, der består af elementer, som ikke er indbyrdes overensstemmende. Forståelserne af og reglerne for brug af information og viden ses som meget forskellige i de to praksisser. Forventningerne og konventionerne for udførelsen af respektive praksisser udfordrer derfor hinanden. På dette trin har paper´et som formål at undersøge om og hvordan krydsfeltet mellem de to praksisser skaber dilemmaer for de studerende. Dilemmaerne udtrykkes i de studerendes forhandlinger om den ´acceptable´ måde at ´gøre´ mobilpraksis som en del af studiepraksissen. Analysen undersøger derudover det translations- og purifikationsarbejde, som de studerende udførte i løbet af interviewene, og mobil applikationernes agency diskuteres i relation til de studerendes studiepraksis. På det andet analysetrin konkluderes det for det første hvad undersøgelsen og de valgte begreber betød for de beskrevne resultater, og for det andet hvad et fremtidigt forskningsspørgsmål kan være.
Original languageDanish
Publication date28 Apr 2014
Number of pages14
Publication statusPublished - 28 Apr 2014

Cite this