Minimal Requirements of the Post-War Avant-Garde of the 1960s

Abstract

Artiklen peger på minimalismen som en central strømning i efterkrigstidens (den såkaldte neo-) avantgarde. Minimalismen danner en bro mellem førkrigs-modernismen og 1960ernes avantgardebevægelser  og genoptager  ligeledes traditionen fra  de såkaldte  "historiske" avantgardestrømninger i første halvdel af det 20. årh.  Minimalismen åbner for tværæstetiske eksperimenter og  adgangen til den fysiske og /eller sociale  kontekst.  Med udgangspunkt i Den eksperimenterende Kunstskole i Danmark argumenterer artiklen for, at historien om efterkrigstidens avantgarder ikke kan skrives fra et nationalt perspektiv, men må anlægge et multilineært og transnationalt perspektiv.
Translated title of the contributionTresseravantgardens minimale krav
Original languageEnglish
Title of host publicationNeo-Avant-Garde
EditorsKlaus Beekman, David Hopkins
Number of pages16
Volume20
Place of PublicationAmsterdam, New York
PublisherBrill | Rodopi
Publication date2006
Pages145-160
ISBN (Print)90-420-2125-X
ISBN (Electronic)978-90-420-2125-9
Publication statusPublished - 2006
SeriesAvant-Garde Critical Studies

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this