Mærkevarer eller private labels på fødevareområdet

Abstract

Der er en klar tendens til, at private labels - detailhandlens egne mærker - vinder frem på bekostning af fødevareindustriens mærkevarer. Udviklingen ser ud til at fortsætte fremover. Private labels bruges af supermarkedskæderne til både at styrke forhandlingssituationen over for producenterne og til at konkurrere med andre detailkæder. Mens private label tidligere især var kendetegnet ved en lav pris og kvalitet, går udviklingen nu også i retning af højere kvalitet, pris og profilering.
Nogle fødevarevirksomheder vælger at satse på private label-produktion til detailhandlen, mens andre „tager kampen op“ og udvikler stærke og uundværlige mærkevarer. Under alle omstændigheder ændrer den stigende betydning af private labels på magtbalancen mellem detailhandlen og fødevareindustrien.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Landoekonomi
Volume198-199
Issue number4-1
Pages (from-to)247-258
Number of pages12
ISSN0040-7119
Publication statusPublished - 2013

Cite this