Abstract
K-Salat er her et eksempel på en virksomhed, som er påvirket og formet af en række forhold, herunder mærkevarestrategi, iværksætteri, konsolidering og globalisering. Disse påvirkninger og hele udviklingen i K-Salat-virksomheden kan understøttes og til dels forklares ud fra et teoretisk grundlag. K-Salat blev overtaget af Niels Jørgen Frank i 1974 og voksede kraftigt i de efterfølgende år. Virksomheden udviklede en stærk mærkevare, samtidig med at den producerede private labels i samarbejde med detailkæder.Der kan identificeres en række tiltag og ledelsesmetoder, der dannede grundlag for KSalats udvikling i denne periode. Selskabet blev efterfølgende solgt i en international konsolideringsbølge. De to tilbageværende væsentlige danske mærkevarer i kategorien er i dag ejet af norske fødevarevirksomheder. K-Salat er således i dag en del af en koncern, hvor
mærkevarer og mærkevarestrategier er bærende elementer, hvilket indebærer en række potentielle fordele, men også mulige ulemper. Den generelle udvikling i retning af flere private labels, men fastholdelse af de stærkeste mærkevarer, kan genfindes på de markeder, hvor K-Salat opererer. Ud fra konkrete store checks i Danmark kan det ses, at der er en betydelig merpris for K-Salats hønsesalat. Merprisen er på 40-90 pct. i forhold til hhv. de normale private labels og hård discount. Ud fra det teoretiske grundlag, K-Salat-casen, beskrivelsen af branchens udvikling og de gennemførte store checks kan der udledes en række konklusioner, erfaringer og en læring.
mærkevarer og mærkevarestrategier er bærende elementer, hvilket indebærer en række potentielle fordele, men også mulige ulemper. Den generelle udvikling i retning af flere private labels, men fastholdelse af de stærkeste mærkevarer, kan genfindes på de markeder, hvor K-Salat opererer. Ud fra konkrete store checks i Danmark kan det ses, at der er en betydelig merpris for K-Salats hønsesalat. Merprisen er på 40-90 pct. i forhold til hhv. de normale private labels og hård discount. Ud fra det teoretiske grundlag, K-Salat-casen, beskrivelsen af branchens udvikling og de gennemførte store checks kan der udledes en række konklusioner, erfaringer og en læring.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Tidsskrift for Landoekonomi |
Volume | 203 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 147-182 |
Number of pages | 36 |
ISSN | 0040-7119 |
Publication status | Published - 2017 |