Abstract
I dette kapitel vil jeg indkredse diskussionen om it’s rolle i matematikundervisning. Det vil jeg gøre ved dels at beskrive hvilke roller it og teknologi indtager i matematikundervisningen, dels ved at ridse de store træk op i de sidste 30 års forskning inden for feltet. Jeg vil desuden beskrive de vigtigste diskussioner af, hvordan og hvor meget it skal bruges i matematikundervisningen. Jeg ser diskussionen som omhandlende tre objekter og tre spørgsmål. Objekterne, som jeg har fremhævet er 1. it og matematik, 2. it og matematiklæring og3. it og matematikundervisning. Spørgsmålene har med (a) demarkation,(b) mål og midler og (c) progressiv versus traditionel matematikundervisning at gøre. Formålet med kapitlet er at bidrage med mere klarhed omkring, hvad vi diskuterer, når vi taler om it i matematikundervisningen og dermed undgå, atvi forfalder til at diskutere for og imod brug af it i matematikundervisningen.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Matematik med it |
Editors | Jørgen Uhl Pedersen, Kirsten Søs Spahn, Gert B. Nielsen |
Number of pages | 14 |
Publisher | Forlaget Matematik |
Publication date | 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 120-133 |
ISBN (Print) | 978-87-92637-85-7 |
Publication status | Published - 2016 |
Externally published | Yes |