Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium: et processtudie om idræt og demokrati i en ungdomskultur

Abstract

Denne afhandling belyser en udviklingsproces omhandlende en demokratisk tilgang til sundhedsfremme på en dansk gymnasieskole – Rysensteen Gymnasium i København.

Formålet er at forstå ungdomskulturens perspektiver på idrætsdeltagelse og sundhed. Det fysiske aktivitetsniveau falder i teenageårene, og gymnasielivet er en periode, hvor tiden bliver mere knap, da livet kommer til at rumme flere dimensioner. Det er en periode hvor unge skal træffe mange nye og livsbetingende valg.

Afhandlingen bygger på et studie, hvis hensigt er at initiere til udvikling af en idrætspolitik i gymnasieskolen ved at få eleverne delagtiggjort i kampen om dagsordenen for idræt og sundhed. Ved at inddrage elevernes holdninger og ideer kan der måske skabes et demokratisk grundlag for sundhedsfremme og en større sandsynlighed for, at en kulturforandring i forhold til idræt i skolen finder sted.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDepartment of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen
Number of pages372
ISBN (Print)978 87 7611 831 0
Publication statusPublished - 2015

Cite this