TY - BOOK
T1 - Film i skolen
T2 - En undersøgelse af børns multimodale interaktioner i en filmproduktionspraksis med iPads
AU - Møller, Thilde Emilie
PY - 2017/9
Y1 - 2017/9
N2 - Afhandlingen omhandler 4. klasses elevers samarbejde i en filmproduktionspraksis med iPad som anvendtproduktionsværktøj i faget dansk i folkeskolen. Igennem videoobservationer, som udgør afhandlingensprimære datamateriale, er det muligt at iagttage, at iPad’en har konsekvenser for elevernes arbejde med atskabe film, og at elevernes samarbejde særligt kommer til udtryk igennem kropslige handlinger omkringiPad’en. I afhandlingen præciseres filmproduktion på iPad som en cirkulær bevægelse mellem optagelse, refleksionog redigering. Denne forståelse udfordrer den lineært orienterede filmpædagogik, som tager situdgangspunkt i før-produktion, produktion og efter-produktion som på hinanden følgende faser der skalfaciliteres pædagogisk. Derudover præciseres forståelsen af samarbejdet omkring filmproduktion på iPadsom noget, der i høj grad etableres og opretholdes gennem kropslig interaktion, herunder gennem evnen tilat praktisere ’kropslig lydhørhed’ og etablere ’et fælles blik’ på filmproduktionen. Derudover sammenholdes de fremkomne elevfilm med elevernes evaluering og refleksion heraf. Fokus erher på, i hvilket omfang det praktiske arbejde med filmproduktion også udmønter sig i evnen til atreflektere over filmæstetiske spørgsmål på et mere analytisk plan. De centrale iagttagelser vedrørerforholdet mellem skabelsesproces, produktion og refleksion. Afhandlingens analyse udmunder i en diskussion af relevante perspektiver og tilgange, når filmpædagogiskeforløb skal evalueres. Forståelsen af filmproduktion som en cirkulær proces, væsentligheden af et fællesblik og kropslig lydhørhed samt et udfoldet perspektiv på evaluering af filmpædagogiske forløb udgørafhandlingens centrale fund.
AB - Afhandlingen omhandler 4. klasses elevers samarbejde i en filmproduktionspraksis med iPad som anvendtproduktionsværktøj i faget dansk i folkeskolen. Igennem videoobservationer, som udgør afhandlingensprimære datamateriale, er det muligt at iagttage, at iPad’en har konsekvenser for elevernes arbejde med atskabe film, og at elevernes samarbejde særligt kommer til udtryk igennem kropslige handlinger omkringiPad’en. I afhandlingen præciseres filmproduktion på iPad som en cirkulær bevægelse mellem optagelse, refleksionog redigering. Denne forståelse udfordrer den lineært orienterede filmpædagogik, som tager situdgangspunkt i før-produktion, produktion og efter-produktion som på hinanden følgende faser der skalfaciliteres pædagogisk. Derudover præciseres forståelsen af samarbejdet omkring filmproduktion på iPadsom noget, der i høj grad etableres og opretholdes gennem kropslig interaktion, herunder gennem evnen tilat praktisere ’kropslig lydhørhed’ og etablere ’et fælles blik’ på filmproduktionen. Derudover sammenholdes de fremkomne elevfilm med elevernes evaluering og refleksion heraf. Fokus erher på, i hvilket omfang det praktiske arbejde med filmproduktion også udmønter sig i evnen til atreflektere over filmæstetiske spørgsmål på et mere analytisk plan. De centrale iagttagelser vedrørerforholdet mellem skabelsesproces, produktion og refleksion. Afhandlingens analyse udmunder i en diskussion af relevante perspektiver og tilgange, når filmpædagogiskeforløb skal evalueres. Forståelsen af filmproduktion som en cirkulær proces, væsentligheden af et fællesblik og kropslig lydhørhed samt et udfoldet perspektiv på evaluering af filmpædagogiske forløb udgørafhandlingens centrale fund.
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Film i skolen
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -