TY - CHAP
T1 - Færdigheder og forventninger
AU - Bingley, Paul
AU - Karlson, Kristian Bernt
AU - Martino, Alessandro
PY - 2012/10/2
Y1 - 2012/10/2
N2 - Paul Bingley, Kristian B. Karlson og Allessandro Martinello er forfatterholdet bag kapitel 9 om unges færdigheder og forventninger. De tager afsæt i uddannelsesforskningen, som længe har vist, at unges kognitive færdigheder, personlighedstræk, risikovillighed og uddannelsesforventninger har betydning for deres uddannelsesvalg. Forfatterne afrapporterer sammenhænge mellem disse fire subjektive karakteristika og de 15-årige unges sociale baggrund og køn. Overordnet tegner der sig et mønster, der stemmer overens med resultater fra tidligere forskning. I sammenligning med unge af lavt uddannede forældre har unge af højtuddannede forældre højere kognitive færdigheder, er mere udadvendte, mere godmodige, mere samvittighedsfulde, mere bekymrede, mere åbne og mere risikovillige, og de har markant højere uddannelsesforventninger. I sammenligning med piger har drenge højere kognitive færdigheder, er mindre samvittighedsfulde, mindre bekymrede, mindre åbne, mere risikovillige, og færre forventer at få en videregående uddannelse. Kapitlet beskriver endvidere de indbyrdes sammenhænge mellem de fire mål samt sammenhængene med de unges mødres kognitive færdigheder og personlighedstræk. Kapitlet vurderer også, om de unges forventninger til uddannelse møder de strategiske mål, som regeringen har opstillet i dens 2020-plan.
AB - Paul Bingley, Kristian B. Karlson og Allessandro Martinello er forfatterholdet bag kapitel 9 om unges færdigheder og forventninger. De tager afsæt i uddannelsesforskningen, som længe har vist, at unges kognitive færdigheder, personlighedstræk, risikovillighed og uddannelsesforventninger har betydning for deres uddannelsesvalg. Forfatterne afrapporterer sammenhænge mellem disse fire subjektive karakteristika og de 15-årige unges sociale baggrund og køn. Overordnet tegner der sig et mønster, der stemmer overens med resultater fra tidligere forskning. I sammenligning med unge af lavt uddannede forældre har unge af højtuddannede forældre højere kognitive færdigheder, er mere udadvendte, mere godmodige, mere samvittighedsfulde, mere bekymrede, mere åbne og mere risikovillige, og de har markant højere uddannelsesforventninger. I sammenligning med piger har drenge højere kognitive færdigheder, er mindre samvittighedsfulde, mindre bekymrede, mindre åbne, mere risikovillige, og færre forventer at få en videregående uddannelse. Kapitlet beskriver endvidere de indbyrdes sammenhænge mellem de fire mål samt sammenhængene med de unges mødres kognitive færdigheder og personlighedstræk. Kapitlet vurderer også, om de unges forventninger til uddannelse møder de strategiske mål, som regeringen har opstillet i dens 2020-plan.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7119-130-1
SP - 217
EP - 242
BT - 15-åriges hverdagsliv og udfordringer
A2 - Ottosen, Mai Heide
CY - SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
ER -