Emotioner og konflikter i parforholdet: En systematisk gennemgang af den nyeste forskning om tilknytningens betydning

Stephanie Green Lauridsen, Kathrine Grovn Nissen, Mette Skovgaard Væver

    Abstract

    Hvordan håndterer vi negative emotioner, og hvordan påvirker det konflikter i nære relationer? Tilknytningsteorien er velegnet som en ramme til at beskrive og forstå, hvordan voksne håndterer emotioner og konflikter i parforholdet. Artiklen evaluerer på baggrund af en systematisk litteratursøgning den nyeste forskning, der er publiceret i perioden 2000 – 2015, og som undersøger sammenhængen mellem voksnes tilknytningsmønstre (AAI) og den måde, som voksne håndterer konflikter i parforholdsrelationen. Ti studier opfyldte inklusionskriterierne. Reviewet viste, at i ni ud af ti studier har tilknytningsmønsteret betydning for konfliktadfærden i parforholdet. Således at utrygt tilknyttede viser en mere negativ adfærd, såsom kritik og afvisninger, hvor trygt tilknyttede viser en mere positiv adfærd, såsom empati og åbenhed. Desuden vil utrygt tilknyttede vise en mindre effektiv omsorgsadfærd, da utrygt tilknyttede er mindre bevidste om partnerens følelser og intentioner, hvor trygt tilknyttede vil respondere sensitivt og nøjagtigt på partnerens behov. Med det lave antal af inkluderede studier taget i betragtning, så ses der en tendens til, at tilknytningsmønsteret hos voksne i 30’erne guider konfliktadfærden i parforholdet. Tilknytningsteorien og den empiriske forskning i konfliktadfærd giver sundhedsprofessionelle indsigt i emotionelle processer og kan være med til at svare på, hvorfor nogle par sammenlignet med andre bliver fanget i uhensigtsmæssige strategier i konflikter. Det er relevant for den videre forskning at undersøge, om tilknytningsteoriens hypoteser kan generaliseres på tværs af generationer.
    Original languageDanish
    JournalTidsskrift for forskning i sygdom og samfund
    Volume13
    Issue number24
    Pages (from-to)39-59
    Number of pages21
    ISSN1604-3405
    DOIs
    Publication statusPublished - 2016

    Cite this