Abstract
Eksperimental Arkæologi - i et undervisningsperspektiv
Siden 1998 er kurset Eksperimental arkæologi, etnoarkæologi og enkel teknologi udbudt hvert efterårsemester på Københavns Universitet og gennem de forløbne ti år har mere end hundrede studerende fået en teoretisk indsigt og en praktisk færdighed i eksperimental arkæologi. Grundpillerne har hvert år været de samme: 10-14 studerende fra mange forskellige fag, en beskeden pose penge til ansættelse af håndværkere og gæsteforelæsere - og to undervisere i konstant diskussion. Med hinanden, med de studerende og med sig selv.
I artiklen reflekterer jeg over relationerne mellem forsøgscenter, universitet og studerende, over at befinde sig i spændigsfeltet mellem teori og praksis og over potentialet i tavs kunskab og i at eksperimentere med egen selvforståelse.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Arkæologisk Forum |
Issue number | 17 |
Pages (from-to) | 19-23 |
Number of pages | 5 |
ISSN | 1399-5545 |
Publication status | Published - 2007 |
Keywords
- Faculty of Humanities