Does Film Keep Anti-psychiatry Alive? Aesthetic Knowledge of Mental Illness and Institutions

Jette Barnholdt Hansen

Abstract

Artiklen præsenterer en retorisk kritik af Milos Formans film Gøgereden med fokus på, hvordan filmen omsætter grundlæggende teser inden for antipsykiatrien til et æstetisk sprog, der er kendetegnet ved nogle virkningsfulde metaforer som fx "fængsel" og "fange". Artiklen plæderer afslutningsvis for, at filmen har været med til at holde antipsykiatrien i live på grund af sin ikoniske status. Artiklen er baseret på et paper, som blev fremført ved en tematisk session om films måde at formidle viden på ved Rhetoric in Society 5s konference i Warszawa, juni 2015.
Translated title of the contributionHolder film antipsykiatrien i live?: Æstetisk viden om psykisk sygdom og psykiatriske institutioner
Original languageEnglish
JournalRes Rhetorica
Issue number4/2015
Pages (from-to)29-37
Number of pages9
ISSN2392-3113
DOIs
Publication statusPublished - Apr 2015
EventRhetoric in Society 5: Rhetoric in the Knowledge Society - Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Poland
Duration: 24 Jun 201526 Jun 2015

Conference

ConferenceRhetoric in Society 5: Rhetoric in the Knowledge Society
LocationUniwersytet Warszawski
Country/TerritoryPoland
CityWarszawa
Period24/06/201526/06/2015

Keywords

  • Faculty of Humanities
  • Milos Forman
  • Gøgereden
  • Retorisk kritik
  • Antipsykiatri

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Does Film Keep Anti-psychiatry Alive? Aesthetic Knowledge of Mental Illness and Institutions'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this