Abstract
Artiklen præsenterer en retorisk kritik af Milos Formans film Gøgereden med fokus på, hvordan filmen omsætter grundlæggende teser inden for antipsykiatrien til et æstetisk sprog, der er kendetegnet ved nogle virkningsfulde metaforer som fx "fængsel" og "fange". Artiklen plæderer afslutningsvis for, at filmen har været med til at holde antipsykiatrien i live på grund af sin ikoniske status. Artiklen er baseret på et paper, som blev fremført ved en tematisk session om films måde at formidle viden på ved Rhetoric in Society 5s konference i Warszawa, juni 2015.
Translated title of the contribution | Holder film antipsykiatrien i live?: Æstetisk viden om psykisk sygdom og psykiatriske institutioner |
---|---|
Original language | English |
Journal | Res Rhetorica |
Issue number | 4/2015 |
Pages (from-to) | 29-37 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 2392-3113 |
DOIs | |
Publication status | Published - Apr 2015 |
Event | Rhetoric in Society 5: Rhetoric in the Knowledge Society - Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Poland Duration: 24 Jun 2015 → 26 Jun 2015 |
Conference
Conference | Rhetoric in Society 5: Rhetoric in the Knowledge Society |
---|---|
Location | Uniwersytet Warszawski |
Country/Territory | Poland |
City | Warszawa |
Period | 24/06/2015 → 26/06/2015 |
Keywords
- Faculty of Humanities
- Milos Forman
- Gøgereden
- Retorisk kritik
- Antipsykiatri