Det globale marked for juice: tendenser og perspektiver

Abstract

Den internationale handel med juice har været i kraftig vækst, omend der siden finanskrisens start har været en mere jævn udvikling. Væksten kan især tilskrives Kina, som har haft en meget stor stigning i både produktion og eksport, og som i dag er centrum for international afsætning af juice. Især inden for æblejuice er Kina vigtig og står for 35 pct. af verdens samlede eksport. Den internationale handel med juice er meget omfattende, og mange lande er store både importører og eksportører. Den danske import af æblejuice kommer især fra Tyskland og Østrig, som dog også har en stor import fra Kina. Kinas strategiske og hurtige erobring af store dele af verdensmarkedet for et landbrugsprodukt er bemærkelsesværdig - og eksemplet indeholder nye perspektiver for fremtidens internationale handel med landbrugs- og fødevarer.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Landoekonomi
Volume201
Issue number1
Pages (from-to)23-30
Number of pages8
ISSN0040-7119
Publication statusPublished - 2015

Cite this