Children with deafblindness: difficult differential diagnostics

    Abstract

    Introduktion: Gruppen af børn med døvblindhed er meget heterogen. Det kan være vanskeligt at identificere børn med døvblindhed samt afgøre sansetabets betydning for barnets udvikling.  Materiale og metode: Artiklen præsenterer tre cases, hvor det har været vanskeligt at skelne mellem døvblindhed, autisme og mental retardering. Resultater: Døvblindhed kan alene være årsag til tilstande, der ligner autisme, mental retardering m.fl. Det er vigtigt altid at afprøve den hypotese, der siger, at alvorligt sansetab (døvhed, blindhed eller døvblindhed) står øverst i et diagnostisk hierarki og symptomer fra andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser er sekundære. Konklusion: Differentialdiagnostik mellem døvblindhed, autisme, mental retardering samt andre alvorlige gennemgribende udviklingsforstyrrelser er ofte vanskelig. Der kræves klinisk erfaring, tværfagligt samarbejde, specialiserede udrednings metoder samt lang en observations- og interventionsperiode for at kunne fastsætte det enkelte barns funktionsniveau.
    Original languageEnglish
    JournalNUD News Bulletin
    Volume1
    Pages (from-to)4-9
    Number of pages6
    ISSN1398-3202
    Publication statusPublished - 2008

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Children with deafblindness: difficult differential diagnostics'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this