Abstract
Afhandlingen tager udgangspunkt i informationskompetencebegrebet og et kvalitativt studie af to gymnasieklasser på to forskellige gymnasier i Storkøbenhavn. Afhandlingen er et teoretisk analytisk arbejde, der gennem et empirisk studie undersøger, hvorvidt en lacaniansk tilgang til subjektbegrebet kan supplere og udvikle forståelsen af informationskompetencebegrebet. Undersøgelsen har som udgangspunkt følgende to spørgsmål:
1. Hvordan påvirker et socialt medie som Facebook forståelsen af koblingen mellem rummet i og udenfor undervisningssituationen, og på hvilken måde påvirker brug og ikke-brug rammen for undervisningssituationen?
2. Kan en psykoanalytisk tilgang til subjekt og subjekt-positioner udvikle og udvide forståelsen for informationskompetencebegrebet, og derved supplere det teoretiske grundlag for informationskompetenceforskningen?
Afhandlingen introducerer en lacaniansk tilgang til subjektet som blik på informationskompetence-begrebet. Det undersøges gennem en kvalitativ undersøgelse af to forskellige gymnasieklasser ved brug af observation og interviews, hvorledes brug og ikke-brug af sociale medier påvirker undervisningssituationen. Afhandlingen argumenter for, at der, ved at tage udgangspunkt i begærets subjekt, er mulighed for at komplementere og udvide de sociokulturelle og diskursanalytiske forståelser af informationskompetence. Afhandlingen konkluderer, at psykoanalysen kan komplementere de sociale tilgange, idet den er velegnet til at forstå de strukturelle forhold mellem subjektet og det sociale. Den kan tillige udvide synet på, hvordan vi relaterer til digitale- og sociale medier, og samtidig er den i stand til at tage livtag med brud og glidninger mellem diskurser på en ny måde.
1. Hvordan påvirker et socialt medie som Facebook forståelsen af koblingen mellem rummet i og udenfor undervisningssituationen, og på hvilken måde påvirker brug og ikke-brug rammen for undervisningssituationen?
2. Kan en psykoanalytisk tilgang til subjekt og subjekt-positioner udvikle og udvide forståelsen for informationskompetencebegrebet, og derved supplere det teoretiske grundlag for informationskompetenceforskningen?
Afhandlingen introducerer en lacaniansk tilgang til subjektet som blik på informationskompetence-begrebet. Det undersøges gennem en kvalitativ undersøgelse af to forskellige gymnasieklasser ved brug af observation og interviews, hvorledes brug og ikke-brug af sociale medier påvirker undervisningssituationen. Afhandlingen argumenter for, at der, ved at tage udgangspunkt i begærets subjekt, er mulighed for at komplementere og udvide de sociokulturelle og diskursanalytiske forståelser af informationskompetence. Afhandlingen konkluderer, at psykoanalysen kan komplementere de sociale tilgange, idet den er velegnet til at forstå de strukturelle forhold mellem subjektet og det sociale. Den kan tillige udvide synet på, hvordan vi relaterer til digitale- og sociale medier, og samtidig er den i stand til at tage livtag med brud og glidninger mellem diskurser på en ny måde.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet |
---|---|
Number of pages | 189 |
Publication status | Published - Feb 2017 |