Abstract
Denne bog handler om skolen. Den handler specielt om de forestillinger, forventninger og forhåbninger, der rettes mod skolen, og om, hvad de i praksis betyder for de mennesker, der til daglig færdes i og omkring skolen. Skolen præges ligesom resten af den offentlige sektor af en dagsorden, som domineres af spørgsmålet om, hvordan man kan få råd til det hele. I skolen kommer dette til udtryk ved, at der er kommet stort politisk fokus på, at skolen skal producere mere læring for pengene.
Igennem indledningen til antologien "at lede efter læring" sætter vi fokus på, hvordan skolen er en ideologisk slagmark, hvor forskellige forandringsambitioner tager livtag med hinanden. Ved at relatere til Harry Potter 5 (som handler om en skolereform), Max Weber og andre interessante værker og forfattere, slår vi til lyd for at skolen må gen-politiseres. Det nytter ikke at én ideologisk dagsorden tager patent på sandheden om skolen ved at referere til evidens og nødvendighed, mens andre perspektiver på skolen henvises til at være partiske indslag i en politisk debat. Indledningen introducerer også de fire dele af antologien som er den synlige skole, den fortættede skole, den forslugne skolen og den formidable skole.
Igennem indledningen til antologien "at lede efter læring" sætter vi fokus på, hvordan skolen er en ideologisk slagmark, hvor forskellige forandringsambitioner tager livtag med hinanden. Ved at relatere til Harry Potter 5 (som handler om en skolereform), Max Weber og andre interessante værker og forfattere, slår vi til lyd for at skolen må gen-politiseres. Det nytter ikke at én ideologisk dagsorden tager patent på sandheden om skolen ved at referere til evidens og nødvendighed, mens andre perspektiver på skolen henvises til at være partiske indslag i en politisk debat. Indledningen introducerer også de fire dele af antologien som er den synlige skole, den fortættede skole, den forslugne skolen og den formidable skole.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Samfundslitteratur |
---|---|
Number of pages | 399 |
ISBN (Print) | 9788759322222 |
ISBN (Electronic) | 9788759324615 |
Publication status | Published - 1 Oct 2015 |