Abstract
I kapitlet viser vi, hvordan relationen mellem læring og tænkning kan beskrives inden for en teoretisk ramme. Hensigten er, at den pædagogiske praktiker som fx læreren, pædagogen, underviseren og opdrageren kan få inspiration til egne overvejelser over, hvordan man kan tilrettelægge sin praksis på en måde, der giver rum for læring igennem tænkning. I kapitlet introduceres der til John Deweys og Jean Piagets forståelser af relationen mellem læring og tænkning, hvorefter de to tilgange benyttes til at reflektere over en konkret undervisningssituation i Natur og Teknologi i en 2. klasse på en dansk folkeskole.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Det lærende menneske : Seks tilgange til pædagogisk praksis |
Editors | Peter Brodersen |
Number of pages | 21 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2019 |
Pages | 27-47 |
Article number | 1 |
Chapter | 1 |
ISBN (Print) | 978-87-412-7555-0 |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- Faculty of Humanities