Abstract
For det første i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. Københavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer læring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende.
Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer på de nyindrettede universiteter. Herigennem sættes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske læreprocesser kan forstås i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur.
Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser læreprocesser som et grundlæggende socialt og situeret fænomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i højere grad gør det muligt at forstå, hvordan læreprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem aktørers sigen, gøren og måde at relatere sig til hinanden på og deres fysiske omgivelser (primært Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006).
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition og Pædagogik |
Issue number | 102 |
Pages (from-to) | 10-26 |
Number of pages | 17 |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Published - 2016 |
Keywords
- Faculty of Humanities