Abstract
Tekst må til stadighed betragtes som den akademiske verdens primære formidlingsform, hvorfor det synes oplagt at diskutere moderne tekstforståelse i lyset af digitaliseringen, Nedenstående artikel vil fokusere
på anvendelse, bearbejdning og produktion af akademisk tekst. Teksten vil tilskrives at have en legitimerende såvel som en strukturerende funktion, hvilket indvirker på læsningen af den pågældende tekst. Den vil proklamere, at traditionelle tekst- og læseformer synes understøttet af digitaliseringen, og diskutere hvordan kvalitativ tekstanalyse stadig har relevans i en digital tidsalder. Formålet med artiklen er, at diskutere hvordan trykkekulturens tekstopsætning og anvendelse sætter forskellige læsetilgange i spil, og hvordan disse tilgange er forenelige med digitaliseringen.
på anvendelse, bearbejdning og produktion af akademisk tekst. Teksten vil tilskrives at have en legitimerende såvel som en strukturerende funktion, hvilket indvirker på læsningen af den pågældende tekst. Den vil proklamere, at traditionelle tekst- og læseformer synes understøttet af digitaliseringen, og diskutere hvordan kvalitativ tekstanalyse stadig har relevans i en digital tidsalder. Formålet med artiklen er, at diskutere hvordan trykkekulturens tekstopsætning og anvendelse sætter forskellige læsetilgange i spil, og hvordan disse tilgange er forenelige med digitaliseringen.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Volume | 2 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 41-53 |
Number of pages | 13 |
ISSN | 2245-2931 |
Publication status | Published - 2014 |