Af lyst eller nød. En etnologisk undersøgelse af integration mellem forskning og undervisning i praksis

139 Downloads (Pure)

Abstract

Forskning og undervisning er universitetets to ligestillede hovedopgaver, der ifølge Universitetsloven skal løses i samspil. Vi undersøger i denne rapport, hvordan dette samliv foregår i universitetets hverdag – om det udfoldes af nød eller af lyst? Svaret er både-og og hverken-eller. Relationen mellem forskning og undervisning praktiseres på mange forskellige måder af både undervisere og studerende i hverdagen. Her flettes nød og lyst, idealer og realisme, vilkår og motivationer, regler og fornyelse, rammer og traditioner sammen i enhver relation og konkret praksis. På baggrund af analyser og indsigter har vi dog nogle bud på, hvordan man kan sikre at parforholdet mellem forskning og undervisning fortsat udvikler sig i gunstig retning.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavns Universitet
Number of pages184
ISBN (Print)978-87-93510-26-5
Publication statusPublished - 5 Sept 2018

Cite this