Abstract
BAGGRUND FOR NÆRVÆRENDE RAPPORT
Aalborg Kommune udruller det videnskabeligt udviklede stressreduktionsprogram, Åben og Rolig for Unge. Tidligere evalueringsrapporter har beskrevet Åben og Rolig for Unge og dets udvikling samt kvantitative effekter (Jensen, 2017a), kvalitative effekter (Nielsen og Lagermann, 2017; Petersen, 2016) og 7-måneders followup-resultater (Jensen, 2017b).
Nærværende rapport omhandler et nyt datasæt baseret på 8 hold afviklet i skoleåret 2016/17 hos seks ungdomsuddannelsesinstitutioner1 i Aalborg Kommune. Procedurer for udrulningen af Åben og Rolig for Unge er standardiserede og ensartede med beskrevne procedurer i en tidligere og uddybende rapport over pilotfasen for videreudviklingen (Jensen, 2017a). Den største forandring har været en udvidelse af rekrutteringsgrundlaget for Åben og Rolig for Unge ved både flere ungdomsuddannelser og flere årgange end tidligere. For nærmere oplysninger om udrulningen, kontakt Center for Mental Sundhed, Aalborg Kommune.
ÅBEN OG ROLIG FOR UNGE Åben og Rolig for Unge er en videreudvikling af det stressforebyggende 9-ugers kursus, Åben og Rolig-Standard. Åben og Rolig-Standard er manualbaseret og udviklet til grupper af voksne (12-14 deltagere) i samarbejde mellem Rigshospitalet og Herbert Bensons forskningsgruppe ved Harvard University (Jensen et al., 2015). Kurset afholdes af to psykologuddannede, certificerede instruktører og baseres på den biopsykosociale sundhedsmodel og sammensatte metoder, herunder meditation, kognitive øvelser, psykoedukation, samt kropslige øvelser og sociale samtaleøvelser. Videreudviklingen af kurset til unge er beskrevet uddybende i en tidligere rapport (Jensen, 2017a). Kurset rummer 6-9 kursusgange á 1,5-3 timers varighed for grupper af op til 10-14 kursister. Ligeledes indgår to individuelle forløbssamtaler med en af kursets instruktører. I nærværende udrulning er kurset på 6 sessioner af 1,5 time samt to samtaler med instruktøren, som altid er en Åben og Rolig-certificeret ungepsykolog.
Aalborg Kommune udruller det videnskabeligt udviklede stressreduktionsprogram, Åben og Rolig for Unge. Tidligere evalueringsrapporter har beskrevet Åben og Rolig for Unge og dets udvikling samt kvantitative effekter (Jensen, 2017a), kvalitative effekter (Nielsen og Lagermann, 2017; Petersen, 2016) og 7-måneders followup-resultater (Jensen, 2017b).
Nærværende rapport omhandler et nyt datasæt baseret på 8 hold afviklet i skoleåret 2016/17 hos seks ungdomsuddannelsesinstitutioner1 i Aalborg Kommune. Procedurer for udrulningen af Åben og Rolig for Unge er standardiserede og ensartede med beskrevne procedurer i en tidligere og uddybende rapport over pilotfasen for videreudviklingen (Jensen, 2017a). Den største forandring har været en udvidelse af rekrutteringsgrundlaget for Åben og Rolig for Unge ved både flere ungdomsuddannelser og flere årgange end tidligere. For nærmere oplysninger om udrulningen, kontakt Center for Mental Sundhed, Aalborg Kommune.
ÅBEN OG ROLIG FOR UNGE Åben og Rolig for Unge er en videreudvikling af det stressforebyggende 9-ugers kursus, Åben og Rolig-Standard. Åben og Rolig-Standard er manualbaseret og udviklet til grupper af voksne (12-14 deltagere) i samarbejde mellem Rigshospitalet og Herbert Bensons forskningsgruppe ved Harvard University (Jensen et al., 2015). Kurset afholdes af to psykologuddannede, certificerede instruktører og baseres på den biopsykosociale sundhedsmodel og sammensatte metoder, herunder meditation, kognitive øvelser, psykoedukation, samt kropslige øvelser og sociale samtaleøvelser. Videreudviklingen af kurset til unge er beskrevet uddybende i en tidligere rapport (Jensen, 2017a). Kurset rummer 6-9 kursusgange á 1,5-3 timers varighed for grupper af op til 10-14 kursister. Ligeledes indgår to individuelle forløbssamtaler med en af kursets instruktører. I nærværende udrulning er kurset på 6 sessioner af 1,5 time samt to samtaler med instruktøren, som altid er en Åben og Rolig-certificeret ungepsykolog.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Center for Psykisk Sundhedsfremme |
---|---|
Number of pages | 20 |
Publication status | Published - Oct 2017 |