Description
Når der alligevel er massiv politisk opbakning til en nationalscene med de tre kunstformer, skyldes det ifølge Peter Duelund, at politikerne i dag fokuserer på national identitet og nytteværdi af kulturbevillingerne. Netop fordi det er et nationalt symbol, står Det Kongelige Teater stærkt. Alligevel bør Det Kongelige Teater lytte grundigt til signalerne fra befolkningen, mener Peter Duelund. Ikke mindst fordi opbakningen falder drastisk, når man kommer væk fra hovedstaden. For eksempel mener hele 63 procent af befolkningen i Midtjylland, at det offentlige støtter balletten for meget, mens det kun er 41 procent af københavnerne. Peter Duelund anbefaler Det Kongelige Teater at skele til Skotland. Det prisbelønnede National Theatre of Scotland har ingen bygning, og opfordrer på sin hjemmeside til oprør mod »mursten og mørtel- institutionalismen«. I stedet arbejder det skotske nationalteater sammen med andre teatre om nye kreative opsætninger eller turnerer rundt i landet med faste forestillinger. Ud over store scener i Edinburgh og Glasgow optræder National Theatre of Scotland i forsamlingshuse, i sportshaller, på parkeringspladser, i skoler, i skoven eller på specielle pladser. »Hvis man turde opgive scenen i København som nationalt symbol, så kunne man samarbejde med lokale teatre i Haderslev eller Vordingborg. Det ville virkelig fremme den kulturelle mangfoldighed og styrke vækstlaget«, siger Peter Duelund. Teaterchef: Vi er ikke gode nokSubject
National identitet. TeaterpolitikPeriod | 9 Sept 2011 |
---|