Tiende Nordiske Dialektologikonference

Activity: Participating in or organising an event typesOrganisation of and participation in conference

Description

Workshop ved 10. Nordiske Dialektologikonference, Åland 20.-23. august 2014 Marie Maegaard & Malene Monka Nordisk Forskningsinstitut, Københavns Universitet Dialekt og turisme Turisme er en af de største og økonomisk set vigtigste industrier i verden, og det er en industri som er vokset eksplosivt med globaliseringen. Samtidig kan turisme ses som et ideelt undersøgelsesområde for forskning der fokuserer på sociolingvistiske processer i den senmoderne globale økonomi (Jaworski & Thurlow 2010). Det er efterhånden velkendt at sprog spiller en vigtig rolle i turismekontekster (Labov 1967; Coupland m.fl. 2005; Thurlow & Jaworski 2010; Pietikäinen & Kelly-Holmes 2011). Hvor man i mange sprogsamfund tidligere primært så minoritetssprog og -dialekter som identitetsmarkører, betragter man nu også disse som handelsvarer der kan markedsføres selvstændigt og uafhængigt af en identitetsfunktion (Heller 2003, Jaworski & Thurlow 2010). Denne proces hænger sammen med varegørelsen - kommodificeringen - af autenticitet. Autenticitet kommodificeres fx når produkter markedsføres som ”traditionelle” og ”lokale” (så som musik, keramik, mad, dans etc.), og her kan sprog spille en vigtig rolle for autentificeringen af produktet. En lokal geografisk dialekt kan være med til at brande det sted den er bundet til, fx visuelt ved dialektortografi (på skilte eller souvenirs) eller ved turistomvisninger på dialekt (Heller 2003; Duchêne & Heller 2012). Herved kan dialekten blive en væsentlig faktor i produktionen af et sted, et produkt eller en begivenhed som autentisk. I den nordiske kontekst ved vi endnu ikke ret meget om hvordan dialekter indgår i turistindustrien. Spiller brugen af lokal dialekt en rolle i mødet mellem turister og værter? Kommodificeres dialekterne? Hvordan påvirker en eventuel kommodificering det lokale sprogsamfund? Medfører det at de lokale bruger mindre dialekt (Urry 1995), eller kan det være med til at øge den metasproglige bevidsthed og dermed være med til at bevare en dialekt, eller i det mindste visse saliente dialekttræk (Johnstone 2009)? I denne workshop inviteres foredrag som tematiserer brugen af dialekt i turistindustrien i de nordiske lande. Referencer Coupland, Nikolas, Peter Garrett & Hywel Bishop. 2005. Wales Underground: Discursive Frames and Authenticities in Welsh Mining Heritage Tourism Events. Adam Jaworski & Annette Pritchard (eds). 2005. Discourse, Communication and Tourism. Clevedon: Channel View Publications. 199-222 Duchhêne, Alexandre, & Monica Heller (eds.). 2012. Language in Late Capitalism - Pride and Profit. New York: Routledge. Heller, Monica. 2003. Globalization, the new economy, and the commodification of language and identity. Journal of Sociolinguistics 7 (4): 473-492. Jaworski, Adam & Crispin Thurlow. 2010. Language and the Globalizing Habitus of Tourism: Toward a Sociolinguistics of Fleeting Relationships. Nik Coupland (ed.): The Handbook of Language and Globalization. Oxford: Wiley-Blackwell. 255-286. Johnstone, Barbara. 2009. Pittsburghese shirts: Commodification and the enregisterment of an urban dialect. American Speech 84 (2): 157-175. Labov, William. 1967. The Effect of Social Mobility on Linguistic Behavior. In Explorations in Sociolinguistics, edited by S. Lieberson. Bloomington: Mouton & Co. Pietikäinen, Sari and Helen Kelly-Holmes. 2011. The local political economy of languages in a Sámi tourism destination: Authenticity and mobility in the labelling of souvenirs. Journal of Sociolinguistics 15(3): 323–346. Thurlow, Crispin and Adam Jaworski. 2010. Tourism discourse: language and global mobility. London: Palgrave Macmillan. Urry, John. 1995. Consuming Places: Routledge.
Period23 Aug 2014
Event typeConference
LocationMariehamn, Åland IslandsShow on map
Degree of RecognitionInternational