Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
Description
Ordforråd spiller en rolle for læsefærdigheder, for hvis man ikke kender ordene i en tekst, så er det svært at forstå teksten. Men der er efterhånden en del forskning, der tyder på, at der er andre aspekter af ordforråd, end hvorvidt man kender en masse ord eller ej, der spiller en rolle for læsning. Fx ser det ud til at børn, der har svært ved mobiliseringen af lydlige aspekter af ord, har svært ved enkeltordslæsning, mens børn, der har problemer med mobiliseringen af betydningsaspekter, har svært ved læseforståelse. I foredraget skitseres en model for de delprocesser, der er i mobiliseringen af ord. Dernæst gennemgås noget af evidensen for, at disse delprocesser er forbundet med forskellige delfærdigheder af læsning, og der lægges op til en diskussion om de praktiske konsekvenser bl.a. i forhold til screening for læsevanskeligheder og målrettet intervention.
Period
2 Oct 2012
Event title
Sig det med ord: Informationsmøde for læsekonsulenterne