Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
Description
Universitetsuddannelserne har siden 2003 været underlagt en massiv politisk detailstyring med henblik på at føre de studerende direkte i job. Men indsatsen har måske været kontraproduktiv? Ifølge dagens oplægsholder Laura Louise Sarauw bygger de seneste danske universitetsreformer nemlig på en klassisk industriel tænkning, hvor målet er at indrette uddannelserne 1:1 med henblik på konkrete job, hvorimod der i resten af uddannelsessystemet og i den europæiske Bologna-proces netop er fokus på at skabe et overskud af viden hos de studerende, som sætter dem i stand til selvstændig læring og problemløsning på et moderne vidensarbejdsmarked, der hele tiden forandrer sig.
Oplægget tager udgangspunkt i Laura Louise Sarauw's ph.d.-afhandling fra 2011 om uddannelsesudviklingen på de danske universiteter fra 2003 til i dag. Målet er, at vi under mødet skal indkredse og diskutere de dilemmaer og udfordringer, som de danske universitetsuddannelser aktuelt står over for som en konsekvens af de seneste reformer