Foredrag - Når viden bliver (for) instrumentel - DM: Dansk Magisterforening

  • Laura Louise Sarauw (Lecturer)

Activity: Talk or presentation typesLecture and oral contribution

Description


Universitetsuddannelserne har siden 2003 været underlagt en massiv politisk detailstyring med henblik på at føre de studerende direkte i job. Men indsatsen har måske været kontraproduktiv? Ifølge dagens oplægsholder Laura Louise Sarauw bygger de seneste danske universitetsreformer nemlig på en klassisk industriel tænkning, hvor målet er at indrette uddannelserne 1:1 med henblik på konkrete job, hvorimod der i resten af uddannelsessystemet og i den europæiske Bologna-proces netop er fokus på at skabe et overskud af viden hos de studerende, som sætter dem i stand til selvstændig læring og problemløsning på et moderne vidensarbejdsmarked, der hele tiden forandrer sig.

Oplægget tager udgangspunkt i Laura Louise Sarauw's ph.d.-afhandling fra 2011 om uddannelsesudviklingen på de danske universiteter fra 2003 til i dag. Målet er, at vi under mødet skal indkredse og diskutere de dilemmaer og udfordringer, som de danske universitetsuddannelser aktuelt står over for som en konsekvens af de seneste reformer
Period23 Mar 2012
Held atUnknown external organisation