Unge, afhængighed og computerspil som soveværelseskultur

396 Downloads (Pure)

Abstract

Med udgangspunkt i en kvalitativ interviewundersøgelse undersøger artiklen unges perspektiver på et højfrekvent og problematiseret brug af computerspil. ’Ungeperspektiverne’, ’soveværelseskultur’ og ’computerspilafhængighed og selvregulering’ bruges som teoretisk ramme til at sætte fokus på unges computerspil på soveværelset. Soveværelseskulturen er nærværende og til stede i de unges selvforståelser sammen med antagelserne om computerspilafhængighed, og de heraf afledte reguleringsdiskussioner om, hvor meget tid de unge må bruge på at spille, hvad der er hensigtsmæssigt og ikke hensigtsmæssigt brug af computerspil, hvad der er sundt og usundt ved computerspil som en stillesiddende fritidsaktivitet. På trods af unges egne bekymringer og forældrenes bekymringer for at de unge kan ryge i et patologihul, fortsætter de unge med at spille computerspil. Derfor kan soveværelseskulturen også ses som en modstand imod de overvågningsmekanismer, som samfundet har sat i værk, for at computerspillet ikke skal tage overhånd. Computerspillet fungerer i glimt som en ’time out’ fra påbuddet om at udvikle teknikker til selvregulering. ’Kampen’ mellem de unge og deres forældre om computerspillet kommer for de unges vedkommende til også at handle om at slippe for overvågning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning
Vol/bind14
Udgave nummer2
Sider (fra-til)80-108
Antal sider28
ISSN1502-7759
StatusUdgivet - dec. 2014
Udgivet eksterntJa

Citationsformater