Til nytte: rapport om anvendelse af forsvarets kapaciteter til internationale beredskabsindsatser

Lars Bangert Struwe, Esben Salling Larsen, Henrik Ø. Breitenbauch

    Abstract

    Det danske forsvar og Beredskabsstyrelsen har igennem en årrække opbygget en meget stor erfaring med udsendelse til henholdsvis konfliktramte områder og katastrofer. Det er derfor naturligt at overveje, om forsvaret og Beredskabsstyrelsen kan supplere hinanden. Dette er der ikke juridisk noget til hinder for.

    Ved overvejelser om brug af forsvaret i en katastrofesituation skal man overveje følgende fire punkter:
    1) Er det efterspurgt udenrigspolitisk (FN og katastroferamt stat) og indenrigspolitisk?
    2) Rettidig indsættelse
    3) Modulbaseret indsættelse i form af a) personel, b) materiel og c) ledelse
    4) Samtænkning. Kunne evt. sikres gennem hyppige øvelser og en fast overordnet ledelsesstab

    Mange vil ved katastrofer gerne træde hjælpende til, men der er behov for en professionel tilgang, og derfor kan man bruge forsvaret til det, de er specialister i. Der skal ikke udvikles nye kapaciteter, men de nuværende skal også kunne bruges til støtte for Beredskabsstyrelsen. Dette vil kræve en fælles styrings- og planlægningsenhed.

    Samlet peger rapporten herudover på fem af hinanden uafhængige forslag:

    • Pragmatisme – der er i nødsituationer behov for improvisation og ikke mindst pragmatisme, og derfor skal man passe på med at lade sig lokke ind i omfattende juridisk regulering.
    • Transport og mobilitet – er der et absolut behov for i en nødsituation, og forsvaret kan levere denne kapacitet til lands, til vands og i luften, hvorfor man bør etablere et samarbejde på dette område.
    • Absalon-klassen – støtteskibene blev oprindeligt udviklet i 1990’erne til bl.a. at støtte FN-operationer ved katastrofer som platform for stabe, og skibene kan transportere såvel materiel som op mod 200 mand.
    • ISR – Intelligence, Surveillance & Reconnaissance – er der et meget stort behov for under Beredskabsstyrelsens indsættelse. Til dette har forsvaret en lang række platforme og kompetencer, som kan udnyttes i langt højere grad end hidtil.
    • Sikkerhed – Beredskabsstyrelsens medarbejdere såvel som dens materiel og nødhjælp indsættes i områder, hvor sikkerhed ikke nødvendigvis eksisterer. Her kan forsvaret etablere den nødvendige sikkerhed for såvel personel som materiel og nødhjælp. Dette betyder også, at man bør skrive beredskabsloven om og fjerne ”… i fredstid…” fra § 3, da man ellers har svært ved at indsætte Beredskabsstyrelsen i komplekse katastrofer .
    Bidragets oversatte titelBeing useful. Report on the use of military capabilities in complex emergencies.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato16 feb. 2012
    Antal sider57
    StatusUdgivet - 16 feb. 2012

    Fingeraftryk

    Dyk ned i forskningsemnerne om 'Til nytte: rapport om anvendelse af forsvarets kapaciteter til internationale beredskabsindsatser'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

    Citationsformater