Abstract
Analyserne tager afsæt i poststrukturalistisk teori specifikt inspireret af foucauldiansk magtanalyse, (queer)feministisk kønsteori og postkoloniale teorier om etnicitetskonstruktion. Disse retninger præsenteres i afhandlingens del I, som også indeholder en afklaring af danskfagets centrale dannelsesbegreber. Der fokuseres især på de senmoderne dannelsesbegreber narrativ selvkonstruktion og kompetencedannelse.
Afhandlingens del II indeholder analyser af ministerielle danskfaglige tekster. Gennem dekonstruktive og sammenlignende læsninger på tværs af materialet viser analysen bl.a., hvordan faget italesætter kønslige identiteter som fænomener, der betinger elevers og læreres faglige præferencer og evner. Det vises også, at materialets italesættelse af etnicitet kendetegnes af, at faget anerkender og værdsætter det etnisk differentierede skolerum, men at det samtidig italesætter minoritetsetniske elever gennem diskurser, som medvirker til at konstruere disse elever som fagets 'andre'.
Analyserne danner baggrund for diskussionen i afhandlingens del III, som sammenligner konstruktionerne af køn og etnicitet og diskuterer kategoriernes relation til de senmoderne dannelsesbegreber såvel som til fagets overordnede demokratiske sigte. Det konkluderes, at der består et indre modsætningsforhold mellem fagets ideal om ligestillende demokratisk inklusion og de marginaliserende og hierarkiproducerende tendenser i materialet, ligesom det vises, hvordan den aktuelle anvendelse af de senmoderne dannelsesidealer risikerer at understøtte essentialiserende og marginaliserende strukturer.
Bidragets oversatte titel | Bildung and Dissonance: a Normativity-critical Investigation into the Curriculum of ‘Danish' Especially Concerning the Constructions of Gender and Ethnicity |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Museum Tusculanum |
Antal sider | 284 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- dannelse
- køn
- etnicitet
- subjektivitet
- subjektivering
- magt
- danskfag
- skole