Når almenpædagogikken bliver den bedste forbyggelse af angst: Den tidlige indsats I daginstitutioner

Pernille Hviid, Barbara Hoff Esbjørn, Jakob Waag Villadsen

    Abstract

    Formålet med artiklen er at invitere til dialog mellem børneklinisk, almen udviklingspsykologisk og almen pædagogisk praksis med henblik på forebyggelse af angst hos børn. Artiklen forsøger at begrebsliggøre og videreudvikle kvaliteter ved den almene pædagogiske praksis i relation til børneklinisk viden. Udgangspunktet for dialogen er anerkendelse de to praksissers forskellige kvaliteter og bidrag og et ønske om at skabe komplementære indsatser i forhold til reduktion af angst i børnelivet. Vi håber med denne artikels diskussion at komme nærmere en afklaring af hvordan en tidlig almen pædagogisk indsats kan virke angstforebyggende.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer7
    TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
    Vol/bind55
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)78-89
    Antal sider11
    ISSN1903-0002
    StatusUdgivet - 1 feb. 2018

    Citationsformater