Abstract
Danmarks andel af de 15 milliarder €, som ifølge EU kommissionen årligt skabes
via EU-godkendte egnsmærker, reflekterer Danmarks beskedne placering i EU’s
egnsmærkestatistik. Små og mellemstore fødevarevirksomheder i Danmark producerer en række lokale danske fødevarer - Bornholmersild, Limfjordsøsters, Stevnskirsebær og Thy-Lam - som har egnsmærkepotentiale. En realisering af potentialerne vil fordre forskning og viden om virksomhedernes praksis i relation til egnsprodukter og rammevilkår for at opnå en række EU-beskyttede egnsmærker. Egnsmærkeundersøgelsen, som forfatterne har tilrettelagt, vil kunne guide egnsmærke-kandidaterne ind på vejen mod en EU Beskyttet Geografisk Oprindelse (BGB), Oprindelses-betegnelse (BOB) eller Garanteret Traditionel Specialitet (GTS). Egnsmærkeundersøgelsen i samvirke med netværksaktiviteter vil kunne bringe virksomhederne længere ad den vej, som Parmaskinken og Gorgonzola-osten allerede har tilbagelagt. En vej som har sikret merpriser år efter år, fra en såvel regional som global verden af kræsne ganer. Danske ildsjæle har vist, at lokal mad – i Meyer- og Noma-klassen – kan skabe arbejdspladser og økonomisk effekter af nogen varighed. Derfor har vi noget at bygge på, hvis vi løbende vil gøre os gældende på den lange bane, i det mere institutionaliserede spil om de årligt tilbagevendende egnsmærke-milliarder.
via EU-godkendte egnsmærker, reflekterer Danmarks beskedne placering i EU’s
egnsmærkestatistik. Små og mellemstore fødevarevirksomheder i Danmark producerer en række lokale danske fødevarer - Bornholmersild, Limfjordsøsters, Stevnskirsebær og Thy-Lam - som har egnsmærkepotentiale. En realisering af potentialerne vil fordre forskning og viden om virksomhedernes praksis i relation til egnsprodukter og rammevilkår for at opnå en række EU-beskyttede egnsmærker. Egnsmærkeundersøgelsen, som forfatterne har tilrettelagt, vil kunne guide egnsmærke-kandidaterne ind på vejen mod en EU Beskyttet Geografisk Oprindelse (BGB), Oprindelses-betegnelse (BOB) eller Garanteret Traditionel Specialitet (GTS). Egnsmærkeundersøgelsen i samvirke med netværksaktiviteter vil kunne bringe virksomhederne længere ad den vej, som Parmaskinken og Gorgonzola-osten allerede har tilbagelagt. En vej som har sikret merpriser år efter år, fra en såvel regional som global verden af kræsne ganer. Danske ildsjæle har vist, at lokal mad – i Meyer- og Noma-klassen – kan skabe arbejdspladser og økonomisk effekter af nogen varighed. Derfor har vi noget at bygge på, hvis vi løbende vil gøre os gældende på den lange bane, i det mere institutionaliserede spil om de årligt tilbagevendende egnsmærke-milliarder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Landoekonomi |
Vol/bind | 199 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 39-51 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 0040-7119 |
Status | Udgivet - 2013 |