TY - BOOK
T1 - Maritim arealplanlægning i Øresund
T2 - Scenarier for udvikling af erhvervs-, samfunds- og miljømæssige forhold
AU - Riemann, Bo
AU - Al-Hamdani, Zyad
AU - Olafsson, Anton Stahl
AU - Hasler, Berit
AU - Kaae, Berit Charlotte
AU - Murray, Ciarán
AU - Göke, Cordula
AU - Kallenbach, Emilie
AU - Olesen, Hans Jakob
AU - Nabe-Nielsen, Jacob
AU - Tougaard, Jakob
AU - Andersen, Jesper H.
AU - Egekvist, Josefine
AU - Overgaard Leth, Jørgen
AU - Dahl, Karsten
AU - Christoffersen, Mads
AU - Zandersen, Marianne
AU - Termansen, Mette
AU - Sveegaard, Signe
AU - Harvey, Therese
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Øresund er et af de mest befærdede farvande og kystområder i verden. Store container- og krydstogtskibe passerer igennem på langs, mens færgetrafikken og Øresundsbroen går på tværs mellem Danmark og Sverige. Samtidig skal der være plads til både havmølleparker, byudvikling, fiskeri, lystbådesejlads og friluftsliv, ligesom områdets rige natur og dyreliv skal tilgodeses. Det stiller store krav til planlægningen af arealudnyttelsen.Maritim arealplanlægning i Øresund giver indblik i, hvordan vi kan bevare havmiljøet i regionen og samtidig skabe en bæredygtig erhvervs- og samfundsudvikling. Én mulighed er at lave Øresund om til et stort naturreservat og på den måde understøtte en positiv udvikling af havmiljøet, tiltrække turister og styrke friluftslivet. Men det vil formentlig også betydeet stop for indvinding af råstoffer til byggebranchen og restriktioner for fiskeriet. Som i ethvert andet økosystem er det afgørende at finde frem til den rette balance mellem forskellige aktiviteter og interesser. Her kan det travle stræde mellem Sjælland og Skåne tjene som eksempel på, hvordan man kan analysere konflikter og muligheder for sameksistens, og erfaringerne kan med fordel overføres til andre danske havområder.
AB - Øresund er et af de mest befærdede farvande og kystområder i verden. Store container- og krydstogtskibe passerer igennem på langs, mens færgetrafikken og Øresundsbroen går på tværs mellem Danmark og Sverige. Samtidig skal der være plads til både havmølleparker, byudvikling, fiskeri, lystbådesejlads og friluftsliv, ligesom områdets rige natur og dyreliv skal tilgodeses. Det stiller store krav til planlægningen af arealudnyttelsen.Maritim arealplanlægning i Øresund giver indblik i, hvordan vi kan bevare havmiljøet i regionen og samtidig skabe en bæredygtig erhvervs- og samfundsudvikling. Én mulighed er at lave Øresund om til et stort naturreservat og på den måde understøtte en positiv udvikling af havmiljøet, tiltrække turister og styrke friluftslivet. Men det vil formentlig også betydeet stop for indvinding af råstoffer til byggebranchen og restriktioner for fiskeriet. Som i ethvert andet økosystem er det afgørende at finde frem til den rette balance mellem forskellige aktiviteter og interesser. Her kan det travle stræde mellem Sjælland og Skåne tjene som eksempel på, hvordan man kan analysere konflikter og muligheder for sameksistens, og erfaringerne kan med fordel overføres til andre danske havområder.
M3 - Bog
SN - 978-87-7184-887-8
VL - 6
T3 - Miljøbiblioteket
BT - Maritim arealplanlægning i Øresund
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Aarhus
ER -